Rasmus Jung Demse blir ny vd på Skapamer. Foto: Christina Uhlin

Rasmus Jung Demse blir ny vd på Skapamer

E-handelsbolaget Skapamer som ägs av Aller media får ny vd, Rasmus Jung Demse. Skapamer är ledande inom hobby och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet såsom garn, tyger, pyssel och konstnärsmaterial. Bolaget har vuxit kraftigt sedan start och har ambitioner att växa ytterligare både i Sverige och i de nordiska grannländerna inom de närmaste åren.

Skapamer växte med 66% under föregående verksamhetsår och den kraftiga tillväxten har fortsatt under innevarande år. Under 2020 etablerade sig Skapamer i Norge och Danmark och siktar nu på intäkter överstigande 200 mkr inom två år. I och med bolagets planer att accelerera ytterligare är timingen för ett vd-byte god.

- Jag är otroligt glad över att just Rasmus Jung Demse blir ny vd på Skapamer. Han har en gedigen erfarenhet och förståelse för digitalisering och teknik samt brinner för kommersiella lösningar och ledarskap. Han har både erfarenheterna, drivet och de personliga egenskaperna som krävs för att fortsätta Skapamers tillväxtresa, säger Fredrik Blomqvist, Head of E-commerce på Aller media.

Rasmus kommer närmast från e-handelsföretaget CDON där han ingick i ledningsgruppen och arbetade som Chief Product Officer med ansvar för kundupplevelser och de digitala plattformarna. Han har dessförinnan arbetat i ledande positioner på flera företag inom e-handel och har under hela karriären befunnit sig i gränslandet mellan tekniken och det kommersiella.

- Det känns spännande att gå in i ett e-handelsbolag som befinner sig på en stark tillväxtresa. Skapamers produkter ligger helt rätt i tiden och jag vill att ännu fler kunder ska ta del av produkterna, och dessutom få en riktigt bra köpupplevelse. Det här blir en rolig utmaning och jag ser fram emot att tillsammans med Skapamers kompetenta medarbetare ta bolaget till nästa nivå. Det blir också spännande att tillsammans med Aller media-koncernen hitta synergier och ta del av den kunskap och de verktyg de besitter.

Rasmus påbörjar sin nya roll 16 augusti och efterträder då Carl Fenson på vd-posten. Grundarna Carl Fenson och Elias Holmer kommer under en övergångsperiod kvarstå som konsulter i Skapamer efter att Rasmus tillträtt.

- Jag vill rikta ett stort tack till Carl och Elias som har gjort ett fantastiskt jobb och gjort att Skapamer har vuxit och utvecklats till att bli en av de största aktörerna inom sin nisch, säger Fredrik Blomqvist.

För mer info, vänligen kontakta:

Maria Elfvelin, maria.elfvelin@aller.com, 076-892 43 63

Aller media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Företaget har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Allashop, Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se, allasshop.se samt myperfectday.se