Sju av tio svenska kvinnor har gjort livsstilsförändringar för att leva mer hållbart

Nio av tio kvinnor tycker att det är viktigt med hållbarhet och varannan kvinna känner sig orolig när det pratas om klimat och hållbarhet. Det visar en undersökning som Norstat har gjort på uppdrag av Aller media. Samma undersökning visar att oron ger upphov till förändring – sju av tio kvinnor i Sverige har det senaste året gjort livsstilsförändringar för att leva mer hållbart.

Undersökningen ligger till grund för Aller medias rapport, She Report, som djupdyker i svenska kvinnors syn i aktuella ämnen. Temat för höstens rapport är kvinnor, livsstil och hållbarhet.

En ny studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet beskriver den starka oro som upplevs kopplad till den pågående klimatkrisen. De som mår sämst är den yngre generationen där nästan sex av tio är mycket eller extremt oroade över situationen. She Report visar att bland svenska kvinnor 18–29 år är oro för klimatet den främsta anledningen till att de tycker att det är viktigt med hållbarhet.

Samtidigt har en av tre kvinnor under den senaste månaden köpt eller slarvat med någonting som de ur ett hållbarhetsperspektiv ångrar eller har dåligt samvete över.

– Bland kvinnor i Sverige är det uppenbart att vi inte längre kan ducka klimatkrisen, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef på Aller media. Enligt Världsnaturfonden WWF lever vi i Sverige som att vi skulle ha tillgång till drygt fyra jordklot. Det är tre för mycket. Att det numera finns psykologer som är specialinriktade mot klimat- och miljöfrågor är en naturlig följd av vårt mående – väldigt många kvinnor tampas med otillräcklighetskänslor och oro för framtiden kopplat till hållbarhet.

Fler försöker leva hållbart

Sju av tio kvinnor har det senaste året gjort förändringar i sin vardag för att försöka leva mer hållbart – det kan handla om att sopsortera, handla secondhand eller äta mindre kött. 80 procent av kvinnor 18–75 år källsorterar och undersökningen visar dessutom att kvinnor återvinner, undviker matsvinn, äter vegetariskt, handlar secondhand, planerar inköp, lagar saker och kläder i mycket högre utsträckning än män.

Hälften av alla kvinnor har också planer på att göra förändringar i vardagen under det kommande året för att leva mer hållbart. Bland yngre kvinnor mellan 18 och 29 år är motsvarande siffra sju av tio.

– Många kvinnor använder sin oro som en drivkraft att skapa förändringar i sin livsstil, säger Jennie Knutsson. Undersökningen talar sitt tydliga språk – kvinnor tänker oftare på hållbarhet än män och gör hållbara val i allt högre utsträckning.

Hållbara val kring mat och dryck är högst på agendan

Mat och dryck dominerar som tillfälle när det känns viktigt att göra hållbara val – hela 68 procent svarar att det är det viktigaste situationen. Av dessa kvinnor svarar 62 procent att goda djurförhållanden är av störst vikt när det kommer till hållbar mat och dryck, följt av 52 procent som anser att svenskproducerat eller svenskmärkt är viktigast.

– Anledningarna till matens dominans är många. Bland annat är det ju ett val som vi tar ställning till flera gånger per dag och som påverkar både moder jord och vår personliga hälsa, säger Jennie Knutsson. Pandemin, med all den tid vi spenderade hemma, har också bidragit till att många fått ett förnyat matlagningsintresse. Det märks inte minst på sociala medier att mat har blivit en av vår tids viktigaste identitetsmarkörer. Förenklat uttryckt är vi vad vi äter – eller vad vi inte äter.

Läs hela rapporten här.

Om She Report:

She Report bygger på en kvantitativ undersökning som är genomförd av Norstat med ett riksrepresentativt urval med 1056 enkätsvar från Sveriges kvinnor mellan 18–75 år under september 2021, kompletterad av åtta webbintervjuer med kvinnor mellan 23 och 54 år, boende i Sverige. Webbintervjuerna genomfördes av Aller medias analysavdelning. Rapporten har tagits fram i samarbete med insiktsbyrån Grasp Insights.

She Summit om kvinnor, livsstil och hållbarhet:

Se vår digitala livesändning She Summit där vi bjuder på de senaste spaningarna och delar insikter om vår kvinnliga målgrupp. Bland de medverkande finns bland annat Alexandra Davidsson, hållbarhetsexpert och generalsekreterare i föreningen Medveten Konsumtion, Anna Lidström, designer och doktorand på Textilhögskolan och Jessica Cederberg Wodmar, hållbarhetscoach och kommunikationsexpert. Ellen Broomé från Polestar och Sofia Mankert från Vattenfall.

I Aller Media-koncernen ingår affärsområdena Media, Ahead Group och E-commerce.

Som mediehus är Aller Media marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest kända varumärken, profiler och poddar. Mediehuset har levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

Inom E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day.

Läs mer på aller.se, aheadgroup.se, skapamer.se samt myperfectday.se.