Svensk Damtidning storsatsar digitalt och tillsätter tre nya tjänster

Svensk Damtidning storsatsar digitalt och tillsätter tre nya tjänster

Svensk Damtidning satsar digitalt och förstärker redaktionen med tre medarbetare i nya roller. Margareta Gotthardsson kommer senast från rollen som digital redaktör och får nu rollen som redaktionschef. Johannes Selåker, som senast kommer från Expressen där han haft roller som nyhetschef TV och biträdande nöjeschef, blir ny digital redaktör. Samtidigt inrättas en ny tjänst som kommersiell redaktör, och den rollen tillsätts av Johanna Lejon.

- När vi nu satsar digitalt, med bland annat vårt nyinförda pluserbjudande, behöver vi stärka vår redaktion ytterligare. Jag är så glad att snart ha hela mitt dream team på plats säger Johan T Lindwall, Chefredaktör på Svensk Damtidning.

Margareta Gotthardsson ny redaktionschef

- Jag är otroligt glad över detta! Jag älskar att arbeta på Svensk Damtidning och det känns superroligt att få vara med och utveckla vårt arbete även framåt, säger Margareta.

Margareta har jobbat på Aller Media sedan 2011, främst på Svensk Damtidning, nu senast i rollen som digital redaktör med sajtansvar. Under sina år på Aller Media har Margareta även arbetat som digital redaktör på Femina. Innan dess har hon jobbat på diverse platser, från olika lokaltidningar till Aftonbladet Klick! och en politisk tidning i USA.

Johannes Selåker ny digital redaktör
Johannes Selåker kommer närmast från tjänsten som nyhetschef på Expressen. På tidningen har han haft flera roller, bland annat nattchef, biträdande nöjeschef, tv-nyhetschef samt reporter. Han har arbetat med stora bevakningar som riksdagsvalet och Melodifestivalen, både som reporter och nyhetschef. Johannes har tidigare arbetat som nöjesreporter och webbredaktör på Aftonbladet, samt frilansat för VLT.

Johannes kommer att ingå i Svensk Damtidnings redaktionsledning och han kommer att arbeta med tidningens digitala innehåll och sociala medier och ha som huvudmål att öka trafiken och hitta nya läsare. Johannes tillträder sin nya tjänst den 9:e september.

– Jag är verkligen glad att få bli en del av Aller Medias digitala resa. Det ska bli spännande att vidareutveckla den digitala plan, med satsningar som Plus, som Svensk Damtidning lagt en bra grund för. Nu ser jag bara fram emot att få börja arbeta med Svensk Damtidnings talangfulla redaktion.

Johanna Lejon ny kommersiell redaktör

Den nyinrättade tjänsten som kommersiell redaktör kommer att ha ansvar för mode- och skönhetsmaterialet i alla kanaler, samtidigt som denna också kommer att jobba mer kommersiellt, med bland annat affiliate och e-handel. Tjänsten som kommersiell redaktör tillfaller Johanna Lejon, ett nygammalt ansikte på Svensk Damtidning.

Johanna Lejon har arbetat på Aller Media i 11 år. Nio av dessa har hon varit på Svensk Damtidning, i en rad olika roller. De två senaste åren har Johanna arbetat på ELLE, som digital redaktör och kulturredaktör.

– Jag är så tacksam att jag fått möjligheten att testa olika roller inom Aller Media, det har gjort att jag har lärt känna många människor, och avdelningar, i huset vilket är enormt värdefullt i min nya roll, säger Johanna.

Redaktionsledningen för Svensk Damtidning kommer framåt att bestå av Johan T Lindwall, chefredaktör, Margareta Gotthardsson, redaktionschef, Camilla Spjuth Palve, editionschef print och Johannes Selåker, digital redaktör.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan T Lindwall, Chefredaktör på Svensk Damtidning

Telefon 072-350 18 92eller email: johan.lindwall@aller.com