Vinnarna i Residence Stora Formpris 2020 är utsedda

Vinnare i Residence Stora Formpris 2020

Residence Stora Formpris är en hyllning till årets bästa design och inredning och har delats ut sedan 2005. I år delas priset ut i nio kategorier och lyfter fram årets främsta kreatörer, arkitekter och designer.

Priset delas ut i följande kategorier: Årets designer, Årets producent, Årets arkitekt och Årets inredare, Årets miljöprofil, Årets belysning, Årets möbel, Årets konsthantverk och Årets accessoar.

- 2020 har varit ett väldigt utmanade år för alla och såklart även för designbranschen. Därför är det extra viktigt att uppmärksamma designers, arkitekter, inredare och producenter som satsar på hållbarhet och gör våra liv vackrare. Priset kan betyda mycket när det har varit uppförsbacke i många månader med mässor som ställs in och produktionsstopp och en ansträngd detaljhandel, säger Imke Janoschek, editionschef på Residence.

I Residence Stora Formpris-juryn ingår: Pella Hedeby, inredare, stylist och bloggare, Anders Bergmark, designskribent, Sandra Nolgren, verksamhetsledare Svenska tecknare och f d kommunkationschef Arkdes, Cecilia Tivar, stylist, Imke Janoschek, editionschef Residence.

Vinnare av Residence Stora Formpris 2020

Årets designer 2020, Monica Förster

Motivering: För formstarka insatser under ett ovanligt år, både på den internationella arenan och hemma i Stockholm. Med linjerna i stolen för Artifort och bordet för Zanotta skapas designpoesi.

Årets arkitekt 2020, Johnny Andersson, Jordens arkitekter

Motivering: Johnny Andersson gräver där han står. Med projekt som Osprey Farm & Studio och Jordens Arkitekters nya studio i Frihamnen sätter han arkitektur i ett större sammanhang.

Årets belysning 2020, Putki av Matti Klenell för Iittala

Motivering: Ytterligare en gång visar Matti Klenell ett fantastisk gehör för glas som material. De är som gjorda för varandra, ljuset och glaset i hans lampa Putki för Iittala.

Årets möbel 2020, Fåtöljen Puffy av Faye Toogood för Hem

Motivering: Bauhausstål möter en sjuttiotalslyxig mjukisdyna i en fåtölj som landar kongenialt i 2020 – en möbel som både är en krockkudde och en kram när vi behövde det som mest.

Årets konsthantverk 2020, Daniel Wester

Motivering: Daniel Wester fångar organiska former mitt i rörelsen. Det finns ett helt eget språk i hans verk som är ursprungligt och fantasieggande.

Årets miljöprofil 2020, Marie Louise Hellgren

Motivering: Tidsandan har äntligen kommit ikapp upcykling-inspiratören Marie-Louise Hellgren som oförtröttligt utmanar producenterna att tänka mer hållbart och långsiktigt.

Årets producent 2020, Asplund

Motivering: Under trettio år i den skandinaviska formgivningens framkant har Asplund ständigt värnat svensk produktion. Jubileumsåret firades med en möbelutställning och nyheter med klassikerpotential.

Årets inredare, Marie Olsson Nylander

Motivering: Ett yrväder från Skåne skakar liv i ett fallfärdigt palats på Sicilien och blir folkkär. Inredaren Marie Olsson Nylander brinner för estetiken alla dagar. En skönhetens fanbärare på bästa sändningstid.

Årets accessoar, Cappelen Dimyr

Motivering: Nykomlingen Cappelen Dimyr visar att en matta kan vara lika het som vilket designföremål som helst. En lyxig, nedtonat skandinavisk tolkning av bohemiska och etniska influenser är precis vad vi vill ha just nu.

För mer information vänligen kontakta:
Imke Janoschek, editionschef på Residence
Imke.Janoschek@aller.com 072 361 50 50

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.