Vinnarna i ELLE Deco Design Awards 2021

Vinnarna i ELLE Deco Design Awards 2021

ELLE Deco Design Awards arrangeras årligen i syfte att sammanfatta det gångna designåret och hyllar framstående formgivare och inspiratörer inom svensk design. Kategorierna innefattar bland annat Årets designer, Årets stjärnskott, Årets inspiratör, Årets inredare och Årets möbel. Juryn har i sin process valt att lyfta kreatörer som alla på sitt vis fört designåret framåt, och tillsammans bildar en vacker och stark spegling av det gångna året.

– Året som gått liknar ingenting vi tidigare har varit med om, och att se hur mycket skaparkraft och kreativitet som trots detta finns i den svenska designvärlden är otroligt inspirerande. Vi märker också att hemmet som plats blivit ännu viktigare och att intresset för formstark design och inredning ökar. Därför är vi extra stolta över att presentera årets vinnare, säger Katarina Matsson, editionschef på svenska ELLE Decoration och ELLE.

Nytt för 2021 års upplaga av ELLE Deco Design Awards är ett exklusivt samarbete mellan ELLE Decoration och Nordiska Kompaniet i Stockholm med Stockholm Design Week som startskott. Utställningen genomförs givetvis under coronasäkra förhållanden.* För Nordiska Kompaniet är samarbetet och nedslaget något de gläds åt då stoltheten och engagemanget kring svensk design är djupt förankrat i deras DNA och verksamhet.

Utställningen återfinns på Nordiska Kompaniets gatuplan, Hamngatan 18-20 i Stockholm, mellan den 8–21 februari 2021. Vinnarna kommer även att presenteras genom en förlängning av utställningen i Nordiska Kompaniets skyltfönster och kommer att lyftas i såväl ELLE Decorations som Nordiska Kompaniets sociala kanaler under Stockholm Design Week.

Följ ELLE Deco Design Awards på ELLE.se, @elledecorationse på Instagram samt under hashtaggarna #EDDA2021 #ELLEDECORATIONSE #ELLEDECORATION

Vinnarna i svenska ELLE Deco Design Awards 2021 är:

Årets designer
Monica Förster

Under ett år olikt alla andra visar Årets designer återigen vilken kraft hon är i designvärlden, i Sverige såväl som utomlands. Nyskapande i både små och storskaliga projekt fortsätter hon att utmana rådande designprocesser och skapar moderna klassiker – alltid med en lika säker som inbjudande formkänsla.

Årets inspiratör
Misschiefs av Paola Bjäringer
Hennes sällsynta driv, stora kontaktnät och jävlar anamma injicerar ny energi i den svenska designvärlden. Genom att samla tio banbrytande kvinnliga designers, verksamma i gränslandet mellan formgivning, hantverk och konst, visar Årets inspiratör både bredden och spetsen inom den svenska samtidsformgivningen. Allt med en rejäl dos punk!

Årets blickfång
Gustaf Westman

Designglädjen och lekfullheten i både färg och form hos Årets blickfång smittar av sig. Lika nytänkande när han förvandlar uttjänta strumpbyxor till stilrena bord som när han skapar nya affärsvägar online, har hans kurviga formspråk hittat hem hos flera av världens mest kräsna trendsättare och tagit våra sociala medie-flöden med storm.

Årets möbel
Ettore av Åsa Jungnelius för Källemo

Ett hänförande bord, handmålat av formgivaren i ett material som fångar ljuset, lika fängslande som ett kalejdoskop. Årets möbel leker med geometriska former, som en blinkning till 80-talets designikon; en äkta inredningsjuvel som gärna får trona i eget majestät.

Årets hederspris
Skultuna

I över 400 år har gedigna metallföremål skapats i fabriken vid Svartån. Genom noggrant utvalda samarbeten lyckas denna svenska designinstitution både förnya sig och nå långt utanför Sveriges gränser, samtidigt som den vårdar arv och kvalitet.

Årets stjärnskott
Siri Svedborg
Hennes design balanserar på gränsen till det omöjliga när hon utmanar både material och tradition. Årets stjärnskott tar svensk allmoge in i framtiden och visar att det enkla och funktionella varken behöver vara återhållsamt eller tråkigt. Sann snickarglädje som omedelbart fångar betraktaren, i nya former som plötsligt känns självklara.

Årets destination
Niehku Mountain Villa

Ett år präglat av introspektion har väckt vår längtan till naturen och Årets destination lever upp till sitt nordsamiska namn som betyder ”dröm”. Ett hotell och en restaurang i Riksgränsen med en helt unik atmosfär och hög kvalitet, som bjuder in till lika delar avslappnad vila som spännande upplevelser i samklang med den storslagna omgivningen.

Årets inredningsaccessoar
Drape av Sofia Tufvasson
Med djup kunskap och stor känsla för material lyckas keramikerns varsamma hand skapa rörelse och liv i Årets inredningsaccessoar. Som ett smycke på väggen, enkel men avancerad, hård men mjuk – och med formgivarens karakteristiskt böljande former som förtrollar.

Årets inredare
Beata Heuman

Svensk inredningstradition möter London cool och magi uppstår! Med organiska former, naturliga material och oväntade färger och mönster skapar Årets inredare miljöer som väcker fantasin. Inbjudande, personligt och livsbejakande – ett vitaminpiller i form av inredningsdesign.

*Med anledning av Covid-19
ELLE Decoration Sverige följer myndigheternas riktlinjer om att begränsa folksamlingar och bjuder i anslutning till att vinnarna avslöjas inte in till några större event eller sammankomster.

Läs mer om Nordiska Kompaniets säkerhetsåtgärder i relation till pandemin på deras hemsida.

För högupplösta bilder på pristagarna, vänligen se Grand Relations bildbank

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Sanna Westin, Head of Accounts, Grand Relations sanna.westin@grandrelations.com | +46 76- 233 21 58

Regioner

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.