Carl Johan Sonesson (M), ordförande i styrelsen för Region Skåne

Region Skåne går mot ett bra resultat

Trots svåra utmaningar under covid-19 ser Region Skåne ut att gå mot bra resultat för 2020. Efter årets första månader visar prognosen för helår på ett resultat runt 60 miljoner under budgeterat överskott på 900 miljoner.

– En god och sund ekonomi gör det möjligt för oss att satsa pengar på det som skåningarna kräver och förväntar sig. Efter fyra år av rödgrönt styre var ekonomin körd i botten; nu har vi vänt skutan trots en global pandemi. Min ambition är att vi även 2020 ska klara vår budget något som det rödgröna styret inte gjorde något år mellan 2014-2018 när de styrde, säger regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M).

I prognosen finns 1,1 miljarder kronor som staten utlovat för att täcka ökade kostnader under pandemin krona för krona. Pandemin har slagit hårt över hela Sverige, också i Skåne.

– Om staten gör sin del och vi gör vår ser jag möjligheter att rivstarta arbetet med att korta de köer som covid-19 medfört. Det är skåningarnas tålamod och förmåga att anpassa sig till pandemins förutsättningar som gör att vi klarat detta så bra. Nu måste vi skyndsamt se till att de som väntar på vård får den hjälp de behöver, fortsätter Carl Johan Sonesson.

För ytterligare information och kommentarer

Carl Johan Sonesson (M)
regionråd och regionstyrelsens ordförande
carljohan.sonesson@skane.se