A Christmas Carol tillbaka på Folkoperan i vinter

A Christmas Carol tillbaka på Folkoperan i vinter

Den 7 december är det dags för klassikern ”A Christmas Carol” att sättas upp igen, som i år gör ett kärt återbesök på Folkoperan! Showen innehåller en rad välkända julsånger och spelas traditionsenligt med brittisk ensemble. ”A Christmas Carol” kan ses mellan den 7 och 23 december – biljetterna finns ute nu!

Julsagan ”A Christmas Carol” är en av Charles Dickens mest populära berättelser, och hela 200 år efter Dickens födelse är intresset fortsatt stort för hans både humoristiska och allvarliga berättelse om bittra Ebenezer Scrooge. Under 80- och 90-talet sattes föreställningen upp varje jul i Stockholm för att sedan väckas till liv igen när Pernilla Isedal satte upp den klassiska historien i ny regi. Pernillas version av ”A Christmas Carol” är en genuin musikteaterversion med brittiska skådespelare och sångare i rollerna samt med flera barn- och ungdomsskådespelare. Föreställningen, som blivit en etablerad jultradition, visar år efter år prov på att den över 170 år gamla sagan är lika aktuell idag som på 1800-talet.

Handlingen utspelar sig i ett snöklätt London julen 1843, samma år som Charles Dickens skrev berättelsen. Den snikna och bittra Ebenezer Scrooge fnyser åt allt vad kärlek, gemenskap och familj innebär. Han bryr sig endast om sig själv och sina affärer. Plötsligt en julnatt får den kallsinta gubben besök av tre andar som tar honom med sig på en resa genom tid och rum som kommer förändra Ebenezer Scrooge på djupet.

“A Christmas Carol” spelas den 7–23 december på Folkoperan i Stockholm. Biljetter finns att köpa på allthingslive.se

Regioner