Arena Run – hindertävling i Friends Arena med 50 000 kronor i prispengar

Arena Run – hindertävling i Friends Arena med 50 000 kronor i prispengar

Den 20 februari är det dags för Arena Run – Nordens första obstacle run i arenamiljö. Under en heldag i Friends Arena tävlar deltagarna i den fem kilometer långa hinderbanan som skapats av artisten och entreprenören Petter, crossfit- och Gladiatorerna-stjärnan Björk Odinsdottir, hinderlöparen Mustafa Mohamed och multiatleten Michaela Askergren Fröstad. Vinnarna av kvällens finaler får dela på 50 000 kronor i prispengar. Det är gratis inträde för publiken som kan följa tävlingen live och via jumbotronen tillsammans med kommentator-duon Annamia Fast och Micke Dahl. För framtidens hinderlöpare finns även ett mini-Arena Run från 4 år.

– Arena Run kombinerar det bästa från två världar. Den euforiska känslan när man möts av en entusiastisk publik på en stor arena och den adrenalinpumpande kämparandan i en prestigefull tävling. Samtidigt är Arena Run ett lopp för alla så orkar du springa fem kilometer kommer du klara banan, frågan är bara hur fort det går. Det kommer bli en unik upplevelse för alla inblandade, säger Petter Alexis Askergren, en av ambassadörerna för Arena Run.

För att nå kvällens finaler krävs det ett bra löpsteg och tillräcklig smidighet för att ta sig förbi banans 24 hinder, uppdelade i fyra zoner som skapats av ambassadörerna Petter Alexis Askergren, Björk Odinsdottir, Mustafa Mohamed och Michaela Askergren Fröstad. Att komma väl förberedd kan löna sig – vinnarna av singelklasserna i dam och herr vinner 10 000 kronor vardera och de bästa lagen i dam-, herr- och mixklasserna vinner 10 000 kronor per lag.

Startskottet för Arena Run går 13:00 den 20 februari och kvalheaten pågår hela eftermiddagen, därefter följer semifinaler och finaler för de bästa i varje klass och slutligen prisutdelning. Mer information om dagen och anmälan finns på www.arenarun.se.

Arena Run kommer inte bara vara en upplevelse för deltagarna, det blir även en spännande dag för publiken. Det är under hela dagen gratis inträde till nationalarenan och via jumbotronen kommer publiken kunna följa den spännande tävlingen inne i Friends Arena och genom ambassadörernas hinderzoner. Dessutom kommer kommentatorerna Annamia Fast och Micke Dahl ge sina analyser och liveuppdateringar om läget i loppet.

Annamia Fast är sportjournalist, konferencier, programledare och föreläsare och har tidigare kommenterat bland annat DN-galan, Stockholm Marathon och GE-galan.

Micke Dahl är programledare och personlig tränare och har bland annat jobbat med Friidrotts-EM, Finnkampen, DN-Galan och Stockholm Marathon.

Arena Run är ett samarrangemang av Askergrens, Blixten & Co, Friends Arena, Runner’s World och Stockholm Marathon.

Petter Alexis Askergren

Petter är en av Sveriges mest framgångsrika artister. Han har släppt nio fullängdare och två samlingsalbum som sålts i över 500 000 exemplar och spelats runt 100 miljoner gånger på Spotify. Han har också de senaste åren deltagit i flera tävlingar så som den hårda utmaningen Ö till Ö, det prestigefulla halvmaratonloppet i New York – Brooklyn Half och Koster Swimrun, som han även var med och arrangerade.

Björk Odinsdottir
Den populära kämpen från TV4:s Gladiatorerna började när hon vara 8 år med gymnastik och redan som 14-åring tränade hon andra gymnaster. 2010 vann Björk Odinsdottir EM i laggymnastik och inledde strax efter det sin karriär inom Crossfit. Sedan dess har hon tävlat flitigt och både vunnit och tagit pallplaceringar på flera Crossfit-tävlingar runt om i världen.

Mustafa Mohamed
Mustafa Mohamed är en av världens bästa hinderlöpare genom tiderna. Han har två silver och ett brons i EM i terränglöpning och fler än 20 guldmedaljer i SM i bland annat terränglöpning, 3000 meter hinder och 5000 meter. För närvarande innehar Mustafa Mohamed inte mindre än fyra svenska rekord i olika löpgrenar.

Michaela Askergren Fröstad
Har tävlat i telemark och friåkning, varit professionell skidåkare med fokus på actionfoto och tävlar sedan flera år på amatörnivå i löpning, multisport, swimrun samt cykling. Hon har bland annat pallplaceringar i Åre Extreme Challenge, Skicross, Oppdal Freeride och Karlstad Swimrun.

Anmälan görs på www.arenarun.se/anmalan

Följ #arenarunsthlm och @arenarunse för att ta del av den senaste informationen.

Pressbilder finns på www.mynewsdesk.com

Blixten & Co