Björn Ulvaeus, Camilla Thulin och Tomas Andersson Wij stärker kreativa teamet bakom ”Lola” med Tommy Körberg i huvudrollen – premiär 22 september!

Björn Ulvaeus & Tomas Andersson Wij ansluter sig till det kreativa teamet bakom ”Lola” – en musikalisk monolog om längtan, rädsla och utanförskap. Föreställningen innehåller en bred repertoar av både kända och okända låtar signerade bland andra Jules Sylvain, Randy Newman, Hasse & Tage, Leonard Cohen, Billy Joel och Charlie Chaplin. Modeskaparen tillika kostymtecknaren Camilla Thulin står för kostym till pjäsen som har premiär den 22 september på Cirkus Skandiascenen i Stockholm.

Tommy Körberg intar Cirkus Skandiascenen under hösten som huvudrollen i regissören Sunil Munshis musikaliska monolog ”Lola”. I pjäsen genomför Lola sin sista föreställning efter att på ålderns höst fått sparken av sin manager, och vi tas med på en varmt humoristisk resa genom liv, karriär och krossade drömmar.

”Lola” är en avskalad tvåmannaföreställning med enbart Körberg och pianisten Carl Flemsten på scen. Berättelsen ackompanjeras av musik inspirerad och hämtad från världens alla hörn, däribland Evergreens, Schubert, portugisisk fado, revyschlagers, Jules Sylvain, jazz och 1950-talets ”Golden Age”. I rollen som Lola växlar Körberg mellan berättande och sång i ett tiotal låtar signerade bland andra Jules Sylvain, Charlie Chaplin, Billy Joel, Leonard Cohen och Hasse & Tage som översatts, skrivits om och framarbetats av Björn Ulvaeus, Tommy Körberg, Tomas Andersson Wij och Peter Dalle.

- Tommy är en modig man, som vågar pröva nya vägar. Att försöka komma in i Lolas värld var en spännande utmaning för mig. Jag är inte fullt så modig som Tommy, men jag gillar utmaningar! säger Björn Ulvaeus.

- Det är en mycket bred och spännande sångrepertoar vi har att göra med. Bara att översätta några av de här klassiska styckena är krävande i sig själv, och det kommer bli mycket spännande att framföra för publik, hälsar Tommy Körberg.

Modeskaparen och författaren Camilla Thulin utgör ytterligare ett välkänt namn till föreställnings kreativa team. Camilla har jobbat som kostymör för några av Sveriges mest anrika institutionsteatrar och även tagit fram dräkter och plagg till bland andra Army of Lovers och Kronprinsessan Victoria.

- Det är alltid spännande att jobba i produktioner där en så kallad "machogubbe" ska locka ut sin inre dam, säger Camilla Thulin.

Sunil Munshi är en konstnärlig och konceptuell kreatör. Munshi regisserade Melodifestivalen 2018 och har mångårig erfarenhet som både pjäsförfattare och regissör och som skådespelare. Med tidigare uppdrag för både Dramaten (bl a ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”, ”Petra von Kants bittra tårar”) och Magnus Ugglas föreställning "Hallå! Popmusik, kickar å kläder" i ryggen blir nu hjärteprojektet Lola ytterligare en produktion till Sunils redan breda repertoar.

Kreativt team
Tommy Körberg – Lola
Carl Flemsten - Piano
Sunil Munshi – Regi
Emma Weil – Ljus
Camilla Thulin – Kostym
Annika Stödberg – Mask
Björn Ulvaeus – Text
Tomas Andersson Wij – Text

Lola har premiär den 22 september på Cirkus i Stockholm och spelas under hösten 2018.

Biljettinformation
Biljetter säljs på www.blixten.se/lola och via ticketmaster.se 0771-70 70 70

För press- och intervjuförfrågningar vänligen kontakta:
Victor Fagerquist, Blixten & Co, victor@blixten.se, 070-840 89 18