Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?

Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?

För några år sedan var Kristian Luuk redo att säga upp bekantskapen med sin yngre bror Martin Luuk. Men istället för en kraschad syskonrelation ledde krisen till en djupare insikt om vad de faktiskt betyder för varandra. Nu gör de tillsammans föreställningen "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?”. Det är en rolig, skruvad och högst privat dialogföreställning om syskonskapets finaste och fulaste stunder. Till sin hjälp har de regissören Emma Bucht. Föreställningen har premiär på Rival i Stockholm 24 april 2014. Biljetterna släpps måndag 11 november.

I ”Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” synar Martin och Kristian Luuk sitt syskonskap i sömmarna, inför öppen ridå. De delar med sig av sin egen komplicerade relation, med privata och roliga berättelser, samtidigt som de försöker sätta fingret på vad det faktiskt innebär att vara syskon.   Martin om storebror Kristian Kristian Luuk är en av landets mest kända och uppskattade programledare. Hans programledarstil skulle kunna beskrivas som traditionell med en lätt ironisk tvist.  Jag har ibland även kunnat se honom som en visionslös ambulerande Manpower-programledare som kan plockas in att leda allt från kungabröllop till företagsevents och tävlingslekar. Han är också den bästa bror jag skulle kunna önska mig. Varm, innerlig, lyssnande, närvarande, oegoistisk, rolig och trygg. Han har räddat livet på mig fler gånger än jag orkar räkna och jag är skyldig honom mer än jag nånsin kommer att kunna betala tillbaka. Så varför tog det tills han försökte göra slut med mig för att jag skulle inse att man ska vara försiktig med att kalla dem man älskar för visionslösa Manpower-programledare?   Kristian om lillebror Martin Min lillebror Martin är en av Sveriges absolut bästa författare! Han har en alldeles egen röst och en fantastisk humor som inte liknar något annat. Enligt mig är det hans texter som lyft Killinggänget den där extra nivån. Han är min stora inspirationskälla! Jag ser verkligen upp till min lilla bror. Och det finns ingen i hela världen som kan såra mig så djupt som han.
Kristian Luuk Kristian Luuk slog igenom som busringare i radioprogrammet Hassan i början av 90-talet. 1996 hade hans egen talkshow "Sen kväll med Luuk" premiär på TV4 och sändes sedan i 16 säsonger. Därefter gick Kristian över till SVT där han ledde “Melodifestivalen” två år i rad innan han tog över rollen som programledare för den klassiska fredagsunderhållningen "På spåret". Fredag 22 november är Kristian tillbaka i tv-rutan med sin femte säsong.
Martin Luuk Martin Luuk startade sin karriär i Killinggänget där han bland annat skrev manus till filmerna “Torsk på Tallinn” och "Fyra nyanser av brunt”. 2009 spelade han på Dramatens stora scen i Killinggängets teaterpjäs "Drömmen om Herrön". Martin har också skrivit sex böcker med kortprosa, senast "Ingen jag vet är i mitt träd" från 2012. Just nu är han aktuell med humorboken "Esternas stora bok om Kilot”.
För mer information  Press Helena Iles /ILES PR 073 980 52 51 helena@iles.se Blixten & Co Sophie Henningson 076 814 47 46 sophie.henningson@blixten.se

Blixten & Co är ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning. Vi representerar ett sjuttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom så vitt skilda områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien.