Chess in Concert på Dalhalla i juli

Den 4 och 5 juli ges den efterlängtade “Chess in Concert” på en av Sveriges vackraste scener. Benny Andersson, Tim Rice och Björn Ulvaeus världsberömda och 30-årsjubilerande konsert arrangeras då för första gången på Dalhalla utanför Rättvik i Dalarna. Musikalens många tidlösa hits framförs av bland andra Gunilla Backman och Sarah Dawn Finer, samt “Chess”-stjärnor som Philip Jalmelid, Anders Ekborg och Johan Schinkler. För musiken står Stockholm Concert Orchestra, uppbackade av en kör på 50 personer, samt popkomp och popkör under ledning av Svante Persson. Dirigent är Anders Eljas som också arrangerade och orkestrerade “Chess in Concert” som hade premiär i London 1984. Biljetterna till de två unika konsertkvällarna släpps måndag 24 mars.

Musikalen “Chess” har spelats över hela världen sedan urpremiären på West End i London 1986. Den har dessutom satts upp i USA, Sydafrika, Australien och Tyskland. Från soundtracket har åtskilliga låtar blivit stora hits, så som "One Night in Bangkok”, som låg etta på singellistan i åtta länder, och "I Know Him So Well” med sina fyra veckor på förstaplatsen i England. – Jag har gillat den här musiken ända sedan jag såg premiären i London 1984. Det ska bli väldigt roligt att arrangera den på Dalhalla, säger Leif “Blixten” Henriksson, vd på Blixten & Co. Den imponerande ensemblen som står på scenen i Dalhalla består av följande artister: Gunilla Backman (Florence) Slog igenom i rollen som Donna i "Mamma Mia”, har vunnit tidningen Operas Musikalpris och nu senast på turné med musikalen "Jesus Christ Superstar”. Philip Jalmelid (The Russian)

Har bland annat spelat i “Chess” på GöteborgsOperan och hyllades nyligen i "Rebecca” på Malmö Opera. Anders Ekborg (The American)  En av dom mest mångkunniga artisterna som fick sitt genombrott i “Kristina från Duvemåla”. Har sedan dess spelat i åtskilliga musikaler så som "Chess” på Cirkus i Stockholm, Evita på GöteborgsOperan och Cirkus i Stockholm. Sarah Dawn Finer (Svetlana) En av landets mest älskade sångerskor som just nu hyllas för huvudrollen Sally Bowles i “Cabaret” på Uppsala Stadsteater. Johan Schinkler (Molokov) Johan har uppträtt på många av landets operascener och bland annat gjort åtskilliga titelroller på GöteborgsOperan där han även medverkade i "Chess”. "Chess in Concert” ges på Dalhalla utanför Rättvik den 4 och 5 juli. Biljetterna släpps måndag 24 mars.

Biljetter Biljetter säljs via Blixten.se och Dalhalla.se

Pressbilder http://www.blixten.se/chess

Kontakt: Sophie Henningson, Blixten & Co 08 - 440 92 17 Sophie.Henningson@blixten.se

Blixten & Co är ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning. Företaget startades 2006 och trots vår unga ålder har vi redan hunnit genomföra några av Sveriges största publikframgångar på en scen. Vi representerar ett sjuttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom så vitt skilda områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien.