Deckarfestivalen Crimetime Gotland tillbaka 17-20 augusti 2016

Deckarfestivalen Crimetime Gotland tillbaka 17-20 augusti 2016

Sveriges nya deckarfestival Crimetime Gotland hyllades av både författare och besökare och fick en fantastisk rivstart! Festivalen hade över 2500 betalande besökare och hela 12 712 unika seminariebesök. Sommaren 2016 arrangeras festivalen samma vecka, den 17-20 augusti i Visby och redan nu släpps biljetter till early-bird-pris.

”Det kommer bli en klassiker!” (Jens Lapidus, författare), ”En välorganiserad festival med en fantastisk stämning!” (Jussi Adler-Olsen, författare) och ”En riktig succé när det gäller precis allting!” (Magnus Utvik, moderator och litteraturkritiker) lyder några av omdömena efter sommarens Crimetime Gotland.

50 medverkande författare från hela Skandinavien, Storbritannien och USA, 150 programpunkter och ett alldeles strålande festivalväder. Skotska Denise Mina delade ut det nyinstiftade priset Crimetime Specsavers Award till nykomlingen Stefan Ahnhem, kön till brottsplatsundersökningarna ringlade sig lång, mordutflykterna med Mari Jungstedt och Anna Jansson var fulla, de personliga författarsamtalen skapade både spänning och nya möten och den utsålda skrivarskolan blev en lärorik och inspirerande upplevelse för både besökare och de medverkande författarna.

Nu påbörjas programarbetet inför nästa års stora internationella deckarfestival som precis som i år går av stapeln veckan efter Medeltidsveckan, onsdagen den 17 augusti till lördagen den 20 augusti 2016 i Visby.

– Nästa år öppnar festivalen redan på onsdagen och vi avslutar med stor final på lördagkvällen. Då blir det ännu lättare för alla komma hem på söndagen, säger festivalchefen Carina Nunstedt.
– Vi ser fram emot att kunna presentera delar av programmet redan före jul och resten av programmet i februari. Precis som i år kommer det innehålla en mix av stora internationella stjärnor och kända och mer okända svenska deckarförfattare.

Mer information och biljetter finns på www.crimetimegotland.se.

För ytterligare information och pressbilder från sommarens festival kontakta gärna:

Vera Tjärnå
Blixten & Co
vera@blixten.se

Natalie Pettersson
ILES PR
natalie@iles.se

Crimetime Gotland arrangeras av Blixten & Co och Books & Dreams i samarbete med Region Gotland.