Exklusiv spelning med Cult of Luna och Julie Christmas i Stockholm

Exklusiv spelning med Cult of Luna och Julie Christmas i Stockholm

I höst åker Cult of Luna ut på en unik Europaturné tillsammans med Julie Christmas (Made Out of Babies, Battle of Mice) och gör en enda spelning i Sverige. Den 2 november uppträder de på Debaser Medis i Stockholm och framför låtar från sitt gemensamma, hyllade album "Mariner”.

Samarbetet mellan det världsberömda svenska metalbandet Cult of Luna och den inflytelserika och skickliga sångerskan Julie Christmas (Made Out of Babies, Battle of Mice) började egentligen redan 2014. Cult of Luna anordnade då en egen festival i London och bandets sångare och gitarrist Johannes Persson, som varit ett fan av Julie Christmas länge, ville ha med henne på festivalen. Efter misslyckade försök från agenter försökte han personligen boka henne till festivalen. Hon kunde tyvärr inte, men kontakten ledde så småningom fram till en annan sorts samarbete.

– Vi har alltid velat testa nya grejer med Cult of Luna och kände att det vore kul att göra något ihop med Julie Christmas. Vi bestämde att vi skulle testa att skriva någon låt och började skickat ett utkast fram och tillbaka. Snart bestämde vi oss för att det bara var att köra. Vi spelade in albumet förra sommaren. Det var första gången vi träffade Julie Christmas, berättar Johannes Persson.

Den 8 april i år släpptes frukten av samarbetet – albumet "Mariner”. Det blev ännu en kritikersuccé med hyllningar i musik-media världen över och näst högsta betyg i bland annat Dagens Nyheter, Upsala Nya Tidning, Västerbotten-Kuriren och Norran. Nöjesguiden kallar samarbetet "den perfekta kontrasten” och Aftonbladet tycker det är "astronomiskt bra”.

Egentligen var det tänkt att sluta där.

– Att göra en bra skiva var vårt enda mål med det här samarbetet. Vi hade inga ambitioner eller tankar på att spela live. Men som tur är har vi folk runt omkring oss som lyckas övertala oss och styra upp så att saker händer, förklarar Johannes Persson.

Därmed blir det i höst en exklusiv Europaturné med Cult of Luna och Julie Christmas där det enbart spelas låtar från samarbetsalbumet “Mariner”. Det blir konserter i England, Grekland, Belgien, Schweiz och Sverige.

– Det kommer bli lika spännande för oss som för publiken. Vi har aldrig spelat de här låtarna med full sättning tidigare så det kommer bli väldigt intressant att se hur det blir, avslutar Johannes Persson.

Det svenska bandet Kongh är support och fler kommer att tillkomma under sommaren och hösten.

Turnéschema
2 nov – Stockholm, Debaser Medis
3 nov – Lausanne, Les Docks (Schweiz)
4 nov – Kortrijk, De Kreun (Belgien)
5 nov – Leeds, Damnation Festival (England)
6 nov – Athens, Fuzz Club (Grekland)

Lyssna på Mariner: spotify

Pressröster om Cult of Luna live
"One of the finest live bands on the planet”
/Terrorizer

"Completely blown away by the show we’ve just seen”
/Metal Mouth, betyg 9,5 av 10

"Early contender for gig of the year”
/Stereoboard

"Achingly beautiful, Cult of Luna are worthy of devotion”
/Kerrang

”Ett magnifikt liveepos”
/Gaffa, betyg 5 av 6

”En mäktig upplevelse”
/Västerbottens-Kuriren

”Vilken fantastisk ljudvägg publiken slungas in i”
/Norran, betyg 4 av 5

”Till och med när de stämmer gitarrerna låter det snyggt”
/Gefle Dagblad, betyg 5 av 5

Om Cult of Luna
Umeåbandet Cult of Luna bildades redan 1999 och är ett av Sveriges mest hyllade band. De har släppt sex album som alla tagits emot av hyllningar i media. 2006 vann bandet P3 Guld i kategorin Årets rock med plattan "Somewhere along the Highway" och skivan "Eternal Kingdom" från 2008 kallades “sinnessjukt bra” av Expressen och utsågs till årets bästa av tidningen Close-Up.

2013 släppte de albumet “Vertikal” som blev ett av årets mest hyllade. Betygssnittet hos Kritiker.se landade på hela 4,2 av 5 och skivan kallades bland annat "så nära genreperfektion man kan komma” (Aftonbladet) och "mörkt och brutalt” (DN). Albumet följdes även upp med ep:n “Vertikal II” i slutet av året.

2014 utsågs Cult of Luna till Årets kompositör på Manifest-galan.

I april 2016 släppte Cult of Luna sitt senaste album ”Mariner” som höjts till skyarna. Våren 2016 var de dessutom ute på Somewhere Along the Highway Tour som är en hyllning till tioårsjubileet av albumet Somewhere Along the Highway.

Om Julie Christmas
Julie Christmas anses vara en av genrens tyngsta namn och hon är känd för sina imponerande röstresurser och starka liveframträdanden. Karriären inleddes i noise rock-bandet Made out of Babies som släppte tre skivor under 2000-talet. Därefter var hon med i det experimentella bandet Spylacopa, samt "supergruppen” Battle of Mice som släppte tre post metal-album (2006-2008). 2010 släppte Julie Christmas sitt unisont hyllade soloalbum "The Bad Wife”.

Biljetter
Biljetter till Cult of Luna och Julie Christmas på Debaser i Stockholm den 2 november släpps idag och köps via blixten.se

Pressbilder finns här

Indie Recordings