Grotesco återuppstår i en näradödenrevy regisserad av Anna Vnuk

Grotesco återuppstår i en näradödenrevy regisserad av Anna Vnuk

I januari återförenas den populära och hyllade humorgruppen Grotesco i sin första scenföreställning. För regi står Anna Vnuk. I "Grotesco på Scala – En näradödenrevy" blandas nyskrivet material med en och annan favorit från Grotescos tidigare produktioner. Grotesco slog igenom i den självbetitlade SVT-serien med klassiska sketcher som "Bögarnas fel” och ”Ett kilo mjöl”. Deras sketcher har sedan dess visats över tio miljoner gånger på Youtube. Humorföreställningen "Grotesco på Scala – En näradödenrevy" har premiär på Scalateatern i Stockholm den 15 januari 2015 och biljetterna släpps fredag 24 oktober.

Vi i humorkollektivet Grotesco har gjort två TV-serier för SVT och varit pausunderhållning i Melodifestivalen. Vi försökte göra en långfilm, men det sprack. Vi kunde inte enas om hur manuset skulle vara.

Vi har länge velat göra något live och nu har vi hittat en scen som vill ta emot oss - Scalateatern i Stockholm. Men vi behöver din hjälp. Det var nämligen lite dyrare än vi trodde, det här med teater. Scalateaterns publikkapacitet är 470 platser.

Vi kommer vara tio personer på scenen, fyra i orkestern, en hel del teknisk personal plus en massa annat löst folk i garderober, smink etc. Dessutom har vi tagit in den kända koreografen Anna Vnuk som regissör, och hon är inte gratis…

Det är alltså ekonomiskt vansinne att sätta upp en så stor produktion på en så liten teater. Det kräver att vi har nästintill utsålt varje kväll, alternativt att vi tar 5000 kronor per biljett, och det vill vi inte göra. Därför behöver vi dig som vår publik. Vi får dina pengar (runt en femhundring), och du får se föreställningen "Grotesco på Scala – En näradödenrevy".

Vi hoppas kunna roa dig med nyskrivet material blandat med sketcher, låtar och infall från våra TV-serier. Vad tror du? Finns intresse?
Det är premiär på Scalateatern den 15 januari nästa år, sen kör vi på så länge vi kan under våren. Hoppas vi ses!

/Grotesco

Om Grotesco
Kollektivet Grotesco är en etablerad institution inom svensk humor. De har skapat en lång rad kända sketcher, tv-serier och låtar som sammanlagt har över tio miljoner visningar på Youtube.

Grotesco slog igenom med sin självbetitlade humorserie i SVT 2007. De absurda och surrealistiska sketcherna blev snabbt populära och serien släpptes snart på dvd. 2009 uppträdde Grotesco som pausunderhållning i Melodifestivalen med vitt skilda versioner av låten "Tingeling”, som Aftonbladet tyckte "överträffade tävlingslåtarna”. Eurodisco-versionen med "DJ Trexx” blev en stor succé, som toppade den svenska singellistan och även uppmärksammades internationellt.

Andra säsongen av Grotesco sändes i SVT 2010. Den innehöll klassiska sketcher som "Bögarnas fel”, "Sossezombies”, "Svennen” och den återkommande trubadurkaraktären Trubbe Mollberg.

De senaste åren har Grotesco anlitats av SVT för att göra sex olika humorserier, däribland "Bobby Blade” och "Sagan om Sverige”. Medlemmarna har också varit inblandade i åtskilliga revyer och teaterföreställningar och flera stora humorsuccéer så som ”Kontoret”, "Solsidan”.

Grotesco-kollektivet består av Emma Peters, Emma Molin, Erik Wernquist, Hanna Dorsin, Henrik Dorsin, Jakob Setterberg, Jonas Kahnlund, Linus Eklund Adolphson, Micke Lindgren, Per Andersson, Per Gavatin, Rikard Ulvshammar och Viktor Titelman.

Anna Vnuk
Dansaren, koreografen och regissören Anna Vnuk slog igenom 2003 med dansshowen ”Solofestival med mig själv”. Hon beskrevs som ”svensk dans stora stjärnskott” och ansågs förnya dansen som konstform med sina personliga föreställningar om sitt eget liv. Sedan dess har hon gjort flera hyllade föreställningar. I början av 2014 hade Anna Vnuks "Skaka galler” premiär på Stadsteatern i Stockholm. Det är en musikal i fängelsemiljö som Anna skrivit, regisserat och koreograferat. DN tyckte att den "lockar fram både tårar och skratt” och Kulturbloggen tyckte att hon "tar musikalen till nya höjder".

Anna Vnuk gick ut Balettakademien 1994 och har sedan dess arbetat inom dans, musikal och teater på bland annat Dramaten, Stadsteatern och för Riksteatern. 2004 var hon sommarpratare i “Sommar i P1” och 2008 genomförde hon i Melodifestivalen en bejublad dans tillsammans med programledaren Kristian Luuk.

Biljetter
Biljetterna släpps på fredag den 24 oktober kl. 9.00.
Biljetter bokas via scalateatern.se, blixten.se eller Stockholm Visitor Center på Kulturhuset, 08 508 28 508.

"Grotesco på Scala – En näradödenrevy" är en GKU (Godkänd Kvalitetsunderhållning AB) produktion i samarbete med Blixten & Co.

www.blixten.se/grotesco

Helena Iles/ILES PR