Indiestjärnskottet Linn Koch-Emmery drar ut på turné i norra Europa med nya EP:n ”Waves”

Linn Koch-Emmery är Sveriges senaste stjärna på indiehimlen. Singeln ”Don’t sleep on my luv” blev i september 2018 första singeln ut från sprillans nya EP:n ”Waves” (släppt 8 nov), och den ligger just nu i B-rotation på P3. Hyllningarna har inte låtit vänta på sig, och med förstaplaceringar i både PSL:s topp 20 samt tyska Amazons indie-lista är det nu klart att Linn ger sig ut på turné med ny musik i bagaget. Premiären äger rum den 16 januari, på Eurosonic i Groningen (NE)!

Linn är nyligen fyllda 26 och har bara under det senaste året hunnit turnera i USA och Mexiko, agerat support under Johnossis Europaturné, spelat förband till Pussy Riot och hyllats som ”festivalens bästa artist” av Seymour Stein (SIR Records, Ramones, Madonna m.m.) på MUSEXPO i Los Angeles. Kort efter släppet av singeln ”Don’t sleep on my luv”, den 20 september 2018, spelade hon på Reeperbahn Festival i Hamburg och nu står det alltså klart att det blir en turné med nya EP:n ”Waves”.

Debut-EP:n ”Boys” släpptes i oktober 2017 och gjorde minst sagt väsen av sig. Linns säregna indierock präglad av tungt lo fi-sound och skarpa melodier lovordades ibland annat The Line of Best Fit och DIY Magazine, uppmärksammades i DN och Aftonbladet samt hamnade på en mängd Spotifylistor.

2018 är det dags igen - den 8 november släppte Linn Koch-Emmery sprillans nya EP:n ”Waves”, som gav ny fart åt Linns segertåg genom musikredaktionerna. Den har hyllats både i Sverige och långt utanför landets gränser, inte minst hos PSL och en topplacering i tyska Amazons indie-lista.

16 januari går startskottet för turnén, som har sin premiär på Eurosonic i Groningen (NE) och fortskrider genom en mängd platser i Norden, däribland dubbla datum på showcasefestivalen by:Larm i Oslo.

Turnéplan – WAVES Tour 201816 jan – Groningen, Eurosonic
15 feb – Stockholm, Debaser Strand
28 feb – Göteborg, Nefertiti
1 mar – Oslo, By:larm
2 mar – Oslo, By:larm
15 mar – Kalmar, Söderport
5 apr – Stralsund, Blechwerk Bühne
6 apr – Husum, Husum Harbour
16 apr – Norrköping, Saliga Munken
26 apr – Linköping, Klubb Din Mamma

Följ Linn

Biljettinformation
Biljetter säljs via blixten.se/linn-koch-emmery samt lokala återförsäljare.
OBS: Se upp för ohederliga andrahandsförsäljare – vänd dig till arrangören om du är osäker!

För mer information vänligen kontakta:
Victor Fagerquist, Blixten & Co, victor@blixten.se 070-840 89 18