Jonathan Johansson lyfter fram sina tre popalbum på exklusiv turné

Jonathan Johansson lyfter fram sina tre popalbum på exklusiv turné

I början av 2016 ger sig Jonathan Johansson ut på en exklusiv turné under namnet ”Trilogi”. Efter hans senaste spelningar där han beskrivs som "en av de bästa vi har just nu” (Aftonbladet) och att han "tar publiken till himlen” (Metro) gör den suggestiva samtidsskildraren tre spelningar med fokus på sina tre album "Lebensraum”, "Klagomuren” och "En hand i himlen”. I kronologisk ordning ska albumen framföras, varje kväll, och alla tre i en egen visuell inramning i Sveriges tre största städer. Turnén inleds på Storan i Göteborg den 26 februari 2016, fortsätter till Malmö Live dagen efter och Cirkus i Stockholm den 6 mars. Biljetterna släpps på onsdag 7 oktober.

Jonathan Johansson har haft ett framgångsrikt år. I våras släpptes albumet "Lebensraum” som fortfarande är en av årets högst betygsatta svenska skivor. Under våren åkte han ut på en utsåld Sverigeturné, sommaren spenderade han på landets största festivaler och just nu är han ute på en höstturné med klubbspelningar som även fortsätter i Danmark.

I början av 2016 kommer Jonathan Johansson göra långa exklusiva spelningar i Malmö, Göteborg och Stockholm. På "Trilogi”-turnén ska hans tre popalbum framföras (sju, åtta låtar per skiva, alla tre skivor – varje kväll) med stark visuell inramning. Detta för att ge tillbaka till fans som ofta har bett om att få höra låtar live som fallit av under åren, och även för att gå tillbaka till albumen som de helheter de är, och då göra detta i kronologisk ordning – "En hand i himlen” (Grammis- och P3 Guld-nominerat 2009), "Klagomuren” (tre Grammis-nomineringar 2011) och "Lebensraum” (2015).

– Ja, till Malmö, Göteborg och Stockholm. “Trilogi” är mitt sätt att ge tillbaka till alla trogna och otrogna fans med spelningar som jag tror kommer va svåra att glömma. Långa kvällar, fett ljus och låtar som inte spelats på år, kanske låtar som aldrig spelats, säger Jonathan Johansson.

"Trilogi” har premiär den 26 februari. Biljetterna släpps på onsdag 7 oktober.

Turnéplan Jonathan Johansson "Trilogi” 2016
26 feb – Göteborg, Storan
27 feb – Malmö, Live
6 mars – Stockholm, Cirkus