Malena Ernman och Loa Falkman i Händels opera “Xerxes” på Artipelag

Malena Ernman och Loa Falkman i Händels opera “Xerxes” på Artipelag

Den stjärnspäckade föreställningen "Xerxes” blir den första operan som sätts upp på konsthallen Artipelag i Stockholms skärgård. Världsartisten Malena Ernman spelar huvudrollen som kung Xerxes och medverkar gör också operastjärnorna Loa Falkman och Kerstin Avemo. Föreställningen regisseras av Lars Rudolfsson (“Kristina från Duvemåla” och "Hjälp sökes”). Musiken framförs av en av världens främsta barockorkestrar Ensemble Matheus (Frankrike) och dirigent är deras konstnärlige ledare, Jean-Christophe Spinosi. "Xerxes” har premiär den 12 september och biljetterna släpps tisdag 25 februari. I höst har en ny operaföreställning premiär i Sverige som samlar den nordiska sångareliten, en av Sveriges främsta regissörer, världens ledande barockorkester och en av barockmusikens största dirigenter. “Xerxes” är inte bara ett unikt samarbete mellan Frankrike och Sverige, det är också ett unikt möte mellan den tidiga klassiska musiken och den moderna konsten – mitt i den svenska naturen. – Vår ambition är att introducera barockopera för den breda svenska opera- och teaterpubliken i en miljö som påminner om operans enkla och naturliga bakgrund. Därför valde vi den fascinerande konsthallen Artipelag och dess vackra inramning i Stockholms skärgård, säger Malena Ernman. – Det ska bli otroligt kul att få sätta upp en operaföreställning. Det är en idé som Malena och jag diskuterat under många år och som vuxit sig stark under mina år som styrelseledamot i Folkoperan, säger Leif “Blixten” Henriksson.

Med “Xerxes” får den svenska publiken för första gången på många år chansen att se tre av våra största operastjärnor tillsammans på en och samma scen: Malena Ernman, Loa Falkman och Kerstin Avemo

Malena Ernman är just nu aktuell på operan i Zürich, där hon hyllats i europeisk press för rollen som Ruggiero i Händels “Alcina”. Neue Zürcher Zeitung skrev till exempel att ”Ernman är bortom all jämförelse”. Loa Falkman är en av Sveriges mest populära artister och skådespelare. Han fick sitt stora internationella genombrott i rollen som Escamilio i Peter Brooks legendariska “Carmen” (1981) i Paris. Kerstin Avemo gjorde nyligen succé i Michael Hanekes hyllade uppsättning av “Cosi Fan Tutte” i Madrid och Bryssel. I franska Le Monde kallades hon för ”en av de mest otroliga sjungande skådespelare som finns”. Hon är i år aktuell i filmen “The Giacomo Variations” där hon spelar mot bland andra John Malkovich. I den övriga ensemblen ingår den australiensiska countertenoren David Hansen, den svenska sopranen Hanna Husáhr, den tyska mezzosopranen Ivonne Fuchs, den danska basen Jakob Zettner, den svenska sopranen Cathrine Setterberg och dansaren och koreografen Sara Larsson Fryxell. Scenograf är John Engberg

För regin står Orionteaterns teaterchef och konstnärliga ledare Lars Rudolfsson, som nyligen belönades med Expressens teaterpris 2013. Han har tidigare bland annat regisserat succéer som “Kristina från Duvemåla” och "Hjälp sökes”.  Musiken i "Xerxes” framförs av en av världens främsta barockorkestrar – franska Ensemble Matheus. Dirigent är deras konstnärliga ledare Jean-Christophe Spinosi, som vunnit en lång rad internationella utmärkelser och priser. “Xerxes” har premiär den 12 september 2014 på Artipelag i Stockholm och spelas under hösten.

Medverkande

Xerxes - Malena ErnmanElviro - Loa FalkmanAtalanta - Kerstin AvemoArsamene - David HansenRomilda - Hanna HusáhrAmastre - Ivonne FuchsAriodate - Jakob ZettnerDans & koreografi - Sara Larsson FryxellOrkester - Ensemble MatheusDirigent - Jean-Christophe SpinosiRegissör - Lars RudolfssonScenograf - John Engberg Producenter är Blixten & Co och Northern Grace AB.

Biljetter

Om Xerxes

Georg Friedrich Händels opera från 1738 är full av intriger, missförstånd, maktkamp och kärleksförvecklingar. Titelrollen var från början en kastrat-roll men spelas idag vanligen av en kvinna. “Xerxes” innehåller en av operavärldens mest kända arior, “Ombra Mai Fu”, men det är inte bara den vackra musiken som har bidragit till “Xerxes” stora popularitet utan också det faktum att den bitvis är skriven som en komedi. Komik var ovanligt inom den tidiga operakonsten och rollkaraktären Elviro (Loa Falkman) är en så kallad solitär – det är den enda komiska rollen som Händel någonsin skrev.  Om barockoperaSedan över 20 år tillbaka har barockoperan varit en självklar del av den moderna centraleuropeiska scenkonsten. Med sin lekfulla enkelhet, sitt naturliga uttryck och sin sceniska öppenhet så har den blivit en bro mellan opera och teater. Det musikaliska språket är lika omfattande och exklusivt som det är enkelt och melodiöst.

Spotify

Hör Malena Ernman framför "Ombra Mai Fu” här: http://open.spotify.com/track/29ym283kpgDLDvpHkBFmFN

Om Artipelag

Artipelag är en internationell mötesplats för konst. Konsthallen ligger vackert intill vattnet i Stockholms skärgård, bara 20 minuter från city. Det går att ta sig till Artipelag med buss och båt och där finns en parkering med plats för 350 bilar. Besöksadressen är Artipelagstigen 1, Gustavsberg. Mer information:  http://www.artipelag.se/

För mer information kontakta:

Johannes Sundelin/ILES PR0702 19 83 73

johannes@iles.se

Blixten & Co

Sophie Henningson

sophie.henningson@blixten.se

Blixten & Co är ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning.

Vår framgång tror vi ligger i vår ambition att arbeta långsiktigt tillsammans med våra artister och arrangörer, men även med publiken och företag.