Malena Ernman på julturné med Lasse Berghagen

Malena Ernman på julturné med Lasse Berghagen

För sjätte året i rad åker Malena Ernman ut på julturné med sin populära klassiska julkonsert. Den 28 november i Helsingborg är det premiär för ”I decembertid”. Årets gästartist är Lasse Berghagen och turnén besöker 16 svenska städer.

– Julkonserterna har ju blivit vår tids folkparksturnéer och jag kan inte nog beskriva hur stor betydelse de här konserterna har för mig. Vi är tio klassiska musiker som regelbundet får turnera tillsammans och möta publiken i hela Sverige. Det finns inget roligare! Och i år har jag sällskap av en av Sveriges största och mest folkliga artister, Lasse Berghagen. Det är fantastiskt inspirerande och en stor ära, säger Malena Ernman.

”En julkonsert i världsklass”, ”Det blir inte bättre” och ”Makalöst” är tre exempel ur den eniga hyllningskören i svensk press efter tidigare års konserter.

I år följer Lasse Berghagen med Malena på turnén och tillsammans med musikerna Mats Bergström, Janne Bengtson och Svenska Stråkensemblen bjuder de på en personlig och stämningsfull helkvällskonsert där klassiska julfavoriter blandas med folkmusik, jazz och opera.

Att göra bred underhållning med vacker musik har blivit lite av Malenas Ernmans signum och självklart innehåller årets konsert precis som vanligt en hel del överraskningar och skratt.

Turnédatum:
28 nov – Helsingborg, Helsingborgs Konserthus
29 nov – Malmö, Malmö Live
30 nov – Halmstad, Halmstads Teater
1 dec – Linköping, Linköping Konsert & Kongress
3 dec – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress
4 dec – Örebro, Örebro Konserthus
6 dec – Karlstad, Karlstad CCC
7 dec – Västerås, Västerås Konserthus
10 dec – Växjö, Växjö Konserthus
11 dec – Kalmar, Kalmarsalen
13 dec – Stockholm, Berwaldhallen
15 dec – Gävle, Gävle Konserthus
17 dec – Eskilstuna, Lokomotivet
18 dec – Göteborg, Göteborgs Konserthus
19 dec – Jönköping, Spira
20 dec – Borås, Åhaga

Biljetter:
Biljetterna släpps fredagen den 24 april och säljs via Blixten.se och lokala återförsäljare.

Pressbilder:
Pressbilder finns på www.blixten.se/malenaernman