Moto Boy aktuell med albumsläpp och Sverigeturné

Moto Boy aktuell med albumsläpp och Sverigeturné

Det har gått 4 år seden den omisskännliga romantikern Oskar Humlebo, mer känd som Moto Boy, släppte sitt senaste album “Lost in the Call”. En period som knappast varit händelselös.   Berömd som han är för sin sång (“i centrum står den där makalösa rösten“ - Sonic) var det med viss chock som han överansträngde och förlorade sin röst efter en USA-turné i slutet av 2010. Tvungen att ställa in allt turnerande och ta en längre tid ledigt började han arbeta på vad som blev hans kommande tredje album, “Keep Your Darkness Secret“ som släpps den 26 mars 2014 på Songs I Wish I Had Written.

Mörker finns det gott om på det nya albumet. Romantiska melodier och kusligt vackra gosskörer är fortfarande hans signum, men här finns också ett djup som står i kontrast till extatiska och nästan aggressivt vackra crescendos.

Someday som är den första singeln från det kommande albumet släpptes igår. Det är en storslagen kärlekslåt om att kompromisslöst följa sitt hjärta. Inspelningar startade redan 2011 men har blivit avbrutna av internationellt turnerade, kompositionen av soundtracket och medverkan i teateruppsättningen Lubiewo - Kärleksön på Göteborgs stadsteater och världsturnéer som gitarrist med The Cardigans.

Veckorna av inspelningarna blev till månader som blev till år. För att färdigställa albumet flyttade Oskar till Berlin för att tillsammans med den österrikiska producenten Niko Stoessl (Dave Gahan, Depeche Mode) äntligen få styr på det trettio-talet låtar som skrivits. Platsen de valde blev Birthmarkstudio i legendariska Funkhaus Berlin, Östtysklands forna radiohus. Resultatet är en fantastisk samling av låtar, sinnliga och explosiva, skitiga och sköra.   Medverkar på skivan gör bland andra Titiyo, Bengt Lagerberg (The Cardigans, Brothers of End) och Leari (The Ark).

Moto Boy kommer att turnera i Sverige i april-maj 2014. Biljetterna släpps idag 16 januari.

Moto Boy är under våren dessutom aktuell som en av de medverkande i Wermland Operas uppsättning av L’Orfeo. Föreställningen har premiär 1 mars och spelar till den 5 april.

När Oskar Humlebo dök upp på den svenska musikscenen 2006 med sin sakrala sång och självklara utstrålning lämnade han få oberörda. Hans första skivor “Moto Boy” (2008) och “For Martha” (2010) togs emot väl av musikrecensenterna och beskrevs som “en hel gosskör i fjäderboa” (SVD) och ett “stort svenskt album” (DI Weekend).

Blixten & Co är ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning. Vi representerar ett sjuttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom så vitt skilda områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien.