Newkid gör sin första arenaspelning någonsin – “För alla gånger vi inte kunde samlas” på Avicii Arena 2022

Två galna pandemiår, många nya releaser och en stor längtan efter att få spela live. Under den här tiden har Newkid byggt på något fantastiskt och nu står det klart att han intar Avicii Arena för att bjuda på en efterlängtad show med namnet “För alla gånger vi inte kunde samlas” – något han som barn bara kunnat drömma om.

Newkid hade ett minst sagt rekordartat år 2020. I mars 2020 släppte han sitt tredje album MOUNT JHUN som snabbt gick in på albumtopplistan och innehåller superhiten och P3 Guld-nominerade låten ”Kanske var vi rätt bra ändå”. Under hösten och vintern charmade han hela svenska folket i TV4’s Så Mycket Bättre med tolkningar av ”Starkare” och ”Du måste finnas” som dominerat topplistorna. Förutom att musiken han släppte under 2020 spelats över 170 miljoner gånger så resulterade de även i två Grammisnomineringar: “Årets Artist” och “Årets Pop”.

2021 har till större del spenderats i studion och nu är Newkid aktuell med en ny singel som släpps den 29 oktober. I början av nästa år släpps även ett efterlängtat album – något som trots sitt vemod kommer bringa ljus och hopp med ett sound som är igenkännbart för även de nyaste lyssnarna. Förutom detta har han lagt mycket hjärta och fokus på den kommande spelningen i Avicii Arena, som blir hans första arenaspelning någonsin.

– Jag känner mig väldigt ödmjuk inför uppgiften att göra min första arenaspelning och har därför inte sparat in på något. Jag har drömt om och visualiserat den här kvällen väldigt länge och hoppas att vi kan fira och känna det tillsammans. Jag är alltid mest fokuserad när jag gör något som kittlas lite i magen och det här är ju minst sagt inget undantag, säger han och fortsätter:

– Mina tre största hits har jag ännu inte fått spela för publik på det här sättet, vilket är helt sjukt. Det här blir en revansch för alla gånger vi inte kunde samlas.

Inför spelningen släpptes en teaservideo som grundar sig i en saknad av allsångskänslan, berättar Newkid. Han ville hitta ett sätt att skapa den känslan och frågade sina lyssnare på sociala medier vilka som ville vara med och skapa en stor duett av låten “Du måste finnas” – och svaren haglade in. Resultatet blev ett hopplock av rösterna i en specialversion som spelats upp på jumbotronen i Avicii Arena för att hylla alla som tagit honom dit han är idag.

– Den här spelningen är för oss, avslutar Newkid.

Konserten är på Avicii Arena den 22 januari 2022. Biljetter släpps på fredag den 22 oktober klockan 10:00 på allthingslive.se/newkid.