Oliver Anthony till Cirkus i Stockholm den 1 februari 2024

Oliver Anthony till Cirkus i Stockholm den 1 februari 2024

Countrysångaren och låtskrivaren Oliver Anthony skrev musikhistoria 2023 när han blev den första artisten någonsin att debutera på Billboards förstaplats – utan att någonsin tidigare haft en låt på listan. Han är också den första manliga låtskrivaren vid liv som har 13 låtar samtidigt på Billboard's Top 50 Digital Song Sales. Nu står det klart att Oliver Anthony beger sig ut på sin första internationella turné "Out of The Woods" med start på Cirkus i Stockholm den 1 februari 2024.

Anthony är en musikalisk poet för folket. Han blev en nationell sensation över en natt med släppet av "Rich Men North of Richmond" – en låt som blivit kallad nationens "blue-collar anthem" men samtidigt berört amerikaner från alla samhällsskikt. Låten har streamats över 77 miljoner gånger på YouTube och över 115 miljoner gånger på olika streamingplattformar. Fem av hans andra låtar har nått topp 10 på iTunes, där "I've Got to Get Sober" nådde plats 3. "Ain't Got a Dollar" intog förstaplatsen på Spotifys Viral 50-lista och plats 2 på iTunes.

Anthony förändrar sättet artister släpper musik på och hur de interagerar med sina fans. Han talar direkt till dem direkt och när andan faller på – via videor tagna i sin lastbil eller omgiven av sina hundar. Anthony förlitar sig inte på andra att berätta hans historia eller tolka hans intentioner. Han har jämförts med artister som Bob Dylan, som också talar sanning åt de som inte har en plattform att avslöja sina svårigheter på.

Hans passionerade röst har en unik och emotionell rasp som är formad av egna personliga strider. Den fångar känslan av förtvivlan hos människor som lever utan hopp, särskilt de som bor i småstads- eller landsbygdsamerika. Hans låtar handlar om allt från nationens förmögenhetsskillnader, självmordsfrekvens och höga skatter till obalans och missbruk av makt.

Själva turnén har fått namnet Out of The Woods eftersom Oliver Anthonys hjärta finns i skogen.

"I am drawn to the rolling hills, flowing creeks, swaying pines and mighty oaks of rural Virginia. Day brings the sunshine, and with it the songbirds, the crickets and the frogs. Nightfall brings the serenity of a dark outline of forest against a moonlit sky. The coyote hunt the deer, the bobcat scream and the owls sing. Nature doesn't concern itself with the problems of man. And when I'm immersed in it, neither do I."

Meanwhile, our cities are littered with suffering souls. Strung out on drugs, behind on bills, in failing marriages, living on lost hope. Our government has failed us. Our politicians, who are elected with the duty of representing us, reject us. They sell themselves to the highest bidder at our expense. Our society treats our adults like children and our children like adults. It almost
seems like the people in charge want this country to fail. They make decisions that seem contrary to common sense. We are in a degenerating society."

“In 2024, I feel compelled to connect with other lost souls like me. The people battling sobriety, depression, debt, divorce. The ones being taxed to death but ignored. The blue-collar and middle-class families who can't get ahead because the system in place is getting ahead instead, at their expense.”

Han erkänner att han är både upprymd och nervös inför att lansera denna turné. “But I need to meet other people like me, as many of them as I can. Then I won't feel like a such a let-down, when I do decide it's time for me to go hide in the pines again for a good long while.

Biljetter släpps den 17 november klockan 10:00 på allthingslive.se

Regioner