Petter firar 20 år som artist och textförfattare med fem konsertkvällar i rad på Mosebacketerrassen!

I år är det 20 år sedan Petter släppte sitt debutalbum ”Mitt sjätte sinne”, sedan dess har det blivit nio skivor till, böcker, flertalet föreläsningar och otaliga konserter. Året inleddes med nya singeln ”Toppen av ett berg” som är ett samarbete med Madi Banja, och just nu är Petter högaktuell med låten ”En grej i taget” som han gör tillsammans med Mapei. Ikväll inledde Petter sin turnésommar i Stockholm på Gröna Lund och i slutet av augusti blir det ett kärt återseende i huvudstaden då han tar över Mosebacketerrassen, för att sammanfatta sina 20 år som artist och textförfattare, genom att giga under fem kvällar i rad mellan den 22-26 augusti. Biljetterna släpps den 7 maj.

- Det är nästan overkligt att ta in att jag varit igång i över 20 år, men jag kan ändå konstatera att jag har min roligaste period i livet just nu. Lyxen att få göra ny musik tillsammans med flertalet av Sveriges främsta artister är så sjukt roligt och spännande och att ta över Mosebacketerrassen fem kvällar på raken är helt galet. Att spela under bar himmel, ”hemma på min gata i stan”, nya och gamla låtar, tillsammans, med än så länge hemliga gäster, är min present till alla som älskar att gå på konserter. Jag lovar att det kommer bli fem, alldeles unika kvällar. Hoppas vi ses!, hälsar Petter

Petter debuterade 1998 och har sedan dess släppt tio fullängdare som alla belönats med platina- och/eller guldskivor. I januari inledde han sitt 20-års jubileum med att släppa nya singeln ”Toppen av ett berg” där fjolårets Grammis- och P3 Guldnominerade Madi Banja både gästar och är medkompositör. I mars kom andra singeln ”En grej i taget”, som gästas av Mapei.

Han är även utbildad sommelier, författare (”16 rader”, ”Vin - Så funkar det") och restaurangägare (Käk) samt driver hotell Granens vinlista i Åre, för att nämna några andra färdigheter. Men, det är i musiken allt grundar sig. Just nu arbetar Petter i studion med att färdigställa fler nya låtar som kommer släppas under året, men närmast väntar EP:n ”Lev nu” som släpps den 15 juni.

Och givetvis ger han sig ut på vägarna även i år, ikväll inleddes en omfattande sommarturné och nu är det även klart att Petter gör fem konserter i rad på Mosebacketerrassen mellan den 22-26 augusti. Respektive kväll bjuder på olika resor genom Petters 20-åriga karriär där första kvällen tar avstamp i nuet och den sista gör en tidsvurpa tillbaka till året då allt började.

Petter x 5 på Mosebacketerrassen
Onsdag 22 augusti - 2017-2018
Torsdag 23 augusti - 2016
Fredag 24 augusti - 2011-2015