Plura på turné i vår – Sånger 1979-2017

Plura på turné i vår – Sånger 1979-2017

Plura plockar fram egna favoriter ur sin låtskatt och åker på turné i vår. Resan görs tillsammans med ett helt nytt band som leds av Pluras son Axel Jonsson-Stridbäck. På låtlistan kommer pärlor från 1979 och så långt som in i nästa år att samsas. Det kan alltså komma att spelas någon ny låt under turnén som sätter igång i Västerås den 24 februari och avslutas i Uppsala den 8 april. Biljetterna släpps den 1 december.

Plura Jonsson är en legend i Sverige. Inte minst genom sina 35 år som frontfigur i rockbandet Eldkvarn. Under 2016 tog bandet paus och Plura har lagt fokus på sitt eget skapande, en kreativ process som till slut landat i en tretton städer lång vårturné, tillsammans med ett helt nytt band.

- Det hela började med Axel satte ihop ett band då jag skulle spela i Mia Parneviks TV-program i 3:an. Det gick så jäkla bra och var så roligt att vi bestämde oss för att fortsätta jobba ihop. Här står vi nu, redo att börja repa inför en vårturné. Jag kommer köra låtar från 1979 och framåt. Och med det nya bandet kommer det garanterat låta annorlunda än tidigare, hälsar Plura.

De senaste fem åren har Plura blivit mer folkkär än någonsin genom sina tv-program “Pluras Kök” och “Pluras Paradis”, där han, utöver att laga mat, även har spelat och sjungit tillsammans med de medverkande gästerna. Den 13 december är Plura tillbaka i rutan med ”Pluras Jul”. Under sex avsnitt får vi följa Plura i köket då han, med hjälp av ett antal kända svenskar, lagar sina favoriträtter på julbordet.

Just nu repar Plura ihop sitt liveset med nya bandet och går allt enligt planerna kommer man alltså att få uppleva en och annan ny låt under turnén.

Turnéplan
24 februari  Västerås, Västerås Konserthus