Popkollo: 500 platser på sommarens Popkollon

Popkollo: 500 platser på sommarens Popkollon

Fler än 2500 har deltagit på Popkollo sen 2003 och nu börjar det synas skillnad i jämställdhetsstatistiken. Popkollo erbjuder i år fler platser än någonsin tidigare och arrangeras i sommar i Luleå, Umeå, Falun, Arvika, Upplands Väsby, Botkyrka, Örebro, Katrineholm, Hultsfred, Göteborg, Malmö och Svalöv.

Idag öppnar anmälan för Popkollos sommarkollon. Liksom tidigare år väntar intensiva kolloveckor med låtskrivande, repande, producerande och konserter. Det utlovas också inspirationsworkshops med verksamma artister, låtskrivare och producenter från musikbranschen. Förra året var Ace Wilder, Alina Devecerski, Silvana Imam och Femtastic Crew med bland namnen.

Sedan starten har över 2500 tjejer 12-18 år deltagit i verksamheten och Popkollo har vuxit till att bli en viktig aktör i musik-Sverige. Studieförbundens rapport som släpptes under hösten visar att andelen tjejer som är verksamma i Studieförbundens musikverksamhet har ökat från 12% till 16% mellan 2005 och 2012. Popkollo anges som en av anledningarna till detta. Hanna Rothelius, utvecklingsansvarig på Riksorganisationen Popkollo kommenterar den positiva utvecklingen:

- Vi tror det handlar om att vi erbjuder ett sammanhang som inte finns på andra ställen. Medan det på andra ställen kan vara ovanligt att se en tjej som är trummis eller ljudtekniker, är det på Popkollo en självklarhet! Att ha fått ta del av ett sammanhang där normerna ser annorlunda ut än i övriga samhället tror vi peppar tjejer att börja med och fortsätta med musik.

Popkollo har vuxit till en mindre folkrörelse som engagerar flera hundra ideellt aktiva som ledare och arrangörer. Målet är en jämställd musikbransch. I helgen samlas Popkollo-aktiva från hela landet i Göteborg på den årliga Rikskonferensen, som utgör startskottet för kolloarbetet. Hanna Rothelius, fortsätter:

- Vi har höga ambitioner när det gäller att kunna erbjuda en trygg och inkluderande plats för alla som åker till Popkollo. Rikskonferensen är ett viktigt forum för oss att ta gemensamma beslut kring vart vi är på väg och för att lära oss från varandra och bli ännu bättre på det vi gör.

I mars åker några av Popkollos engagerade till motsvarande konferens fast på internationell nivå, när 60 organisationer liknande Popkollo från olika delar av världen träffas i Philadelphia på Girls Rock Camp Alliance Conference. Musikläger för tjejer sprider sig nu över hela världen och har blivit en internationell rörelse.

Kollon sommaren 2015

Popkollo 12-16 år (med övernattning)
En bred introduktion i musikens värld för dig som antingen är nybörjare eller spelat förut. Kollot är 7-9 dagar långt med övernattning.
Hultsfred 20-28 juni
Arvika 22-28 juni
Umeå 23 - 30 juni
Luleå 26 juni - 3 juli
Malmö 27 juni - 3 juli
Katrineholm 4-12 juli
Göteborg 4-12 juli
Botkyrka 6-12 juli
Malmö 6-12 juli
Botkyrka 20-26 juli

Popkollo Fortsättning 14-18 år (med övernattning)
För dig som antingen gått Popkollo en eller flera gånger förut eller är nybörjare över 16 år. Kollot är 7-9 dagar långt med övernattning.
Luleå 26 juni - 3 juli
Göteborg 4-12 juli
Hultsfred 4-12 juli
Malmö 6-12 juli

Popkollo med särskild inriktning 14-18 år (med övernattning)
För dig som vill fokusera lite extra på en viss genre eller teknik. Kollot är 7-9 dagar långt med övernattning.
Metal/Punk i Hultsfred 4-12 juli
Hiphop 14-18 år i Botkyrka 13-19 juli
Jazz 14-18 år i Svalöv 19-25 juli

Popkollo Dagkollo (utan övernattning)
Det här är kollon som är 4-7 dagar där du sover hemma. Det finns dagkollon för olika åldrar för både dig som är nybörjare och dig som varit på Popkollo eller hållit på med musik förut.
Hultsfred 23-28 juni (10-14 år)
Upplands Väsby 14-18 juni (12-16 år)
Falun 22-26 juni (12-16 år)
Göteborg 10-14 aug (12-16 år)
Falun 29 juni - 3 juli (Fortsättning 14-18 år)
Stockholm 3-7 aug (Fortsättning 14-18 år)

Twitter: @popkollo
Hemsida: www.popkollo.se

Maria Johansson, Popkollo
maria.johansson@popkollo.se
073-654 10 90

Popkollo är ett musikläger för tjejer 12-18 år som finns i Arvika, Botkyrka, Falun, Hultsfred, Göteborg, Katrineholm, Luleå, Malmö, Stockholm, Svalöv, Umeå, Upplands Väsby och Örebro. Popkollos mål är att skapa en jämställd musikbransch och att det ska vara lika självklart för alla oavsett kön att spela i band, skriva låtar, vara producenter och tekniker osv. Ett popkollo varierar i längd mellan 4-10 dagar och finns både med eller utan övernattning.