Premiär för Bröderna Luuks föreställning om syskonskap

Premiär för Bröderna Luuks föreställning om syskonskap

Torsdag 24 april är det premiär för bröderna Martin och Kristian Luuks första gemensamma föreställning "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?”. Det är en gripande, rolig och högst privat föreställning om syskonskapets finaste och fulaste stunder. "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” kan ses på Rival i Stockholm till och med den 23 maj.

Vad innebär det att ha ett syskon? Hur påverkas vi av de som som står oss nära under uppväxten? Och vad händer när vi plötsligt inte får vara med längre?

Inför öppen ridå synar bröderna Martin och Kristian sitt syskonskap i sömmarna och delar med sig av sin egen komplicerade relation. Med värme och humor skildrar de hur familjebanden kan ställa till det, men också hur det går att känna stark samhörighet med en annan människa, trots stora olikheter.

"Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” är Martin och Kristian Luuks första gemensamma scenföreställning. Emma Bucht (“Treater”, "Rain Man", "De 39 stegen”) regisserar och premiären äger rum på Rival i Stockholm den 24 april.

Martin om storebror Kristian:
Jag gillar Kristian. Men han är skumt straight. vanlig. normativ.
Önskar att nån kunde släppa loss den där lilla fågeln som bor i honom
som bara vill flyga runt och bajsa ner allt det där trevliga.

Kristian om lillebror Martin:
Jag tycker oftast att Martin är så oerhört modig som vågar gå mot strömmen.
Och ibland tycker jag att han är en fegis som inte vågar gå med strömmen.

Biljetter
Biljetterna till ”Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” säljs via Ticnet.se, 077-170 70 70 och Blixten.se.

(pressbilder från föreställningen publiceras 24/4)

Följ Twitter- och Instagram-flödet om föreställningen med #brödernaluuk

Om Kristian Luuk
Kristian Luuk slog igenom som busringare i radioprogrammet Hassan i början av 90-talet. 1996 hade hans egen talkshow "Sen kväll med Luuk" premiär på TV4 och sändes sedan i 16 säsonger. Därefter gick Kristian över till SVT där han ledde “Melodifestivalen” två år i rad innan han tog över rollen som programledare för den klassiska fredagsunderhållningen "På spåret". Under vintern 2013/2014 ledde Kristian programmets femte säsong.

Om Martin Luuk
Martin Luuk startade sin karriär i Killinggänget där han bland annat skrev manus till filmerna “Torsk på Tallinn” och "Fyra nyanser av brunt”. 2009 spelade han på Dramatens stora scen i Killinggängets teaterpjäs "Drömmen om Herrön". Martin har också skrivit sex böcker med kortprosa, senast "Ingen jag vet är i mitt träd" från 2012. Just nu är han aktuell med humorboken "Esternas stora bok om Kilot”.

Helena Iles, ILES PR
helena@iles.se