Premiär för Fredrik Benke Rydmans nya dansföreställning "Stop. Play. Rewind."

Premiär för Fredrik Benke Rydmans nya dansföreställning "Stop. Play. Rewind."

Lördag den 29 november är det premiär för Fredrik Benke Rydmans "Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” på Dansens hus i Stockholm. En av Sveriges mest hyllade koreografer har gjort en ny stor dansföreställning som blandar streetdance och modern dans med specialskriven musik av bland andra Johan Liljedahl, Andreas Kleerup, Petra Marklund, Mando Diao och Kristin Amparo. Den visuellt effektiva showen handlar om vänskap, bekräftelse och om vad det är som gör livet värt att leva.

Fredrik Benke Rydmans nya dansföreställning “Stop. Play. Rewind. –The Monopoly Game” är likt hans tidigare streetdance-succé "Svansjön” full av visuella effekter och specialskriven musik. Ett första smakprov av koreografin kunde upplevas under dansarnas bejublade framträdande på “Allsång på Skansen” i somras.

– Jag längtar efter publiken. De kommer få se några nummer där de aldrig sett något liknande. Dans, teknik och ljus i en helt ny kombination, säger Fredrik Benke Rydman.

I "Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” bygger de nio dansarna hela scenografin i en koreografisk lek. Dansarna representerar lika många arketyper så som till exempel chefen, Paradise Hotel-killen, indie-tjejen, yogainstruktören och civilingenjören. De nio rollfigurerna lever i balans när plötsligt en vit kub placeras på scenen. Den väcker ett habegär och ett maktspel inleds där en efter en av deltagarna röstas ut. Det är först när publiken ger sig in i spelet för att rösta fram en vinnare som maktkampen avgörs.

"Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” har premiär på Dansens Hus i Stockholm den 29 november och kommer att spelas fram till den 11 januari.

Pressinbjudan
Onsdag 26 november arrangeras en pressträff på Dansens Hus där det finns möjlighet att filma en scen ur föreställningen samt göra intervjuer med Fredrik Benke Rydman och ensemblen.
Sista OSA-dag är idag. OSA till ellinor@iles.se om ni vill komma.

Medverkande
Idé, koreografi och scenografi: Fredrik Benke Rydman
Dansare: Markus B. Almqvist, Maria Andersson, Lisa Arnold, Anton Borgström, Bianca Fernström, Martin Jonsson, Daniel Koivunen, Ellen Lindblad, Anna Näsström och Fredrik Wentzel
Ljusdesign: Palle Palmé
Kostym: Lehna Edwall
Musik: Johan Liljedahl, Andreas Kleerup, Petra Marklund, Mando Diao, Kristin Amparo och Vendela Palmgren.
Produktion: Blixten & Co

Om Fredrik Benke Rydman
Fredrik Benke Rydman har satt Sverige på den internationella danskartan med flera av sina projekt. Han var med och grundade det hyllade och banbrytande danskompaniet Bounce på 90-talet som i över tio års tid turnerade i Sverige och Europa med olika föreställningar så som “The Score” och “Gökboet”. 2006 tilldelades Bounce Svenska Dagbladets operapris och 2010 sålde de ut Globen fem gånger om med den pampiga avslutningsföreställningen "The Last Bounce”.

Efter Bounces upplösning skapade Fredrik Benke Rydman en modern streetdance-version av klassikern "Svansjön” 2011. Föreställningen hyllades i media, blev Dansens Hus största succé någonsin och turnerade över hela Europa.

Våren 2013 anlitades Fredrik Benke Rydman för att göra mellanakter och öppningsnummer i Eurovision Song Contest 2013 inför över 170 miljoner tittare från hela världen. Ett drygt halvår senare hade hans version av Shakespears klassiker "MacBeth” premiär på Stadsteatern i Stockholm. Dans- och teaterföreställningen i 70-talsanda innehöll funk, locking och soulmusik och spelades under vintern 2013-2014.

Fredrik Benke Rydman har även arbetat med flera stora svenska artister så som Robyn, Eric Saade, Darin, Martin Stenmarck, Lena Philipsson och Janet Leon. Dessutom skapade han, tillsammans med kollegorna på Bounce, den stora flashmob-succén och Michael Jackson-hyllningen på Sergels torg 2009 som setts av över 20 miljoner personer på Youtube.

Sommaren 2014 debuterade han som värd för "Sommar i P1” med ett personligt program om sitt liv som dansare och koreograf. Dessutom uppträdde han i “Allsång på Skansen” med programmets första “alldans” och ett nummer ur nya showen "Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game”.

Följ “Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game”

Biljetter
Biljetter till “Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” säljs via Blixten.se, Ticnet.se och Dansenshus.se

Ellinor Wannmyr, ILES PR