Premiär för Lena Philipssons nya show Jag är ingen älskling

Premiär för Lena Philipssons nya show Jag är ingen älskling

På onsdag är det premiär för Lena Philipssons nya show "Jag är ingen älskling”. Publiken kommer få uppleva en svängig kväll fylld av sprudlande glädje och förtroliga samtal. Föreställningen "Jag är ingen älskling” har premiär onsdag 3 februari och spelas på Cirkus i Stockholm under våren.

I höstas släppte Lena Philipsson albumet "Jag är ingen älskling” med helt egenskrivet material på svenska. Det är första gången sedan 1997 hon skrivit all musik själv. Resultatet kallas av recensenterna bland annat ”både inspirerat och självsäkert" (Aftonbladet), "tio skinn-på-näsan-sånger” (Dagens Nyheter) och "uppriktigt på ett älskvärt sätt" (Expressen).

Vårsäsongen inledde Lena Philipsson med att gästa helgens “Så ska det låta” på SVT och med ett uppträdande på den direktsända Idrottsgalan. På onsdag är det premiär för Lena Philipssons nya personliga och kärleksfulla show "Jag är ingen älskling" på Cirkus i Stockholm. Då kommer publiken få uppleva en sida av den älskade artisten som hon själv längtat efter att få visa upp.

– Det kommer att vara genomarbetat, glammigt och snyggt, men också lite nära i tonfallet. Det är en ny utmaning och känns som en spännande kontrast till de stora showerna att pröva något mer nertonat och avskalat. Jag är sjukt taggad att köra mina nya låtar tillsammans med mina gamla hits, berättar Lena Philipsson.

”Jag är ingen älskling” har premiär på Cirkus Skandiascen i Stockholm onsdag den 3 februari. Showen har regisserats av Emma Bucht ("En man som heter Ove", "Treater”, "Bröderna Luuk") och Helena Dillén (Grammis, Polarprisgalan, P3 Guld) har gjort scenografin.

Alla speldatum hittas på www.blixten.se/lenaphilipsson

Biljetter
Biljetterna säljs via blixten.se

www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Johanna Randolph, Roxy Recordings
johanna.randolph@roxyrecordings.se

Blixten & Co
Elin Bolmstrand
Elin.Bolmstrand@blixten.se

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Biografi
Lena Philipsson är en av landets populäraste artister och har bland annat haft stora hits med låtar som "Det gör ont”, "Kärleken är evig”, "Han jobbar i affär”, “Lena Anthem” och "Dansa i Neon”.

Redan som 16-åring vann hon en tv-sänd talangjakt med en egenskriven låt. Två år senare släpptes singeln “Boy/You Open My Eyes” och det stora genombrottet som artist kom 1986 när Lena Philipsson kom tvåa i Melodifestivalen med låten "Kärleken är evig". Hon ställde även upp året därpå med "Dansa i neon” och 1988 med "Om igen” och släppte flera studioalbum med hits som "Åh Amadeus”, "Månsken i augusti”, "Stjärnorna” och "Standing in my rain”.

2004 gjorde Lena Philipsson comeback i Melodifestivalen och vann med låten "Det gör ont”. Hon har också varit programledare för tävlingen vid tre tillfällen under 2000-talet.

Hennes första krogshow, "Lena Ph Agent 006” på Hamburger Börs i Stockholm blev en succé och har genom åren följts upp av flera framgångsrika föreställningar. Under 2007 och 2008 genomförde hon tillsammans med Orup den bejublade krogshowen "Lena+Orup” som började i Stockholm, flyttades till Göteborg och sedan åkte på turné över hela landet. Sammanlagt sågs den av närmare 250 000 personer. 2011 firade Lena Philipsson 25 år som artist med den pampiga föreställningen "Min drömshow” på Cirkus i Stockholm och firandet fortsatte året efter med en utsåld säsong på Rondo i Göteborg. Tillsammans med dansare, musiker och körsångare bjöd Lena på en häpnadsväckande resa genom sin karriär.

Hösten 2013 och våren 2014 medverkade Lena Philipsson i musikalen SPÖK! tillsammans med Loa Falkman, Måns Zelmerlöw och Sussie Eriksson.

Hösten 2015 släpptes Lena Philipssons tolfte studioalbum i eget namn, "Jag är ingen älskling”, och i februari 2016 sätter hon upp sin nya show med samma namn, 30 år efter det stora genombrottet.