Premiär för Malena Ernmans julturné – årets gäst Mikael Samuelsson

Premiär för Malena Ernmans julturné – årets gäst Mikael Samuelsson

Ikväll är det premiär för Malena Ernmans turné med den klassiska julkonserten ”I decembertid”. Det är femte året i rad som julturnén bär av och i år gästar Mikael Samuelson konserterna tillsammans med Svenska stråkensemblen och Mats Bergström. Premiären sker i Västerås och därefter följer besök i bland annat Umeå, Göteborg, Stockholm, Växjö och Malmö.

För femte året i rad ger sig Malena Ernman ut på sin julturné med den personliga och stämningsfulla helkvällskonserten ”I decembertid”. Årets konserter gästas av Mikael Samuelson tillsammans med Svenska stråkensemblen och Mats Bergström.

– I år firar vi 5 års jubileum och det känns fantastiskt kul att en av Sveriges största artister, Mikael Samuelsson, ska vara med! Julturnéerna har ju blivit vår tids folkparksturnéer och jag är otroligt stolt att vi inom den klassiska musiken har en av Sveriges mest besökta julkonserter, säger Malena Ernman.

Malena Ernman är känd för att göra underhållning av klassisk musik och årets julkonserter är inget undantag. Här blandas folkmusik, jazz och opera med klassiska julfavoriter. Självklart innehåller konserterna också mycket humor i typisk Ernman-anda; ”Malena Ernman gör den vackraste jul-showen. Och den roligaste." lyder en av många pressröster.

Spelplan ”I decembertid” med Malena Ernman
27 november, Västerås, Konserthuset 19.30
28 november, Eskilstuna, Lokomotivet 19.30
29 november, Vara, Vara Konserthus 19.00
29 november, Vara, Vara Konserthus 14.00
2 december, Umeå, Idunteatern 19.30
3 december, Luleå, Kulturens Hus 19.30
6 december, Växjö, Växjö Konserthus 18.00
7 december, Göteborg, Konserthuset 15.00
9 december, Gävle, Konserthuset 19.30
10 december, Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress 19.30
13 december, Stockholm, Berwaldhallen 15.00
13 december, Stockholm, Berwaldhallen 19.00
14 december, Norrköping, Louis De Geerhallen 16.00
17 december, Jönköping, Kulturhuset Spira 19.30
18 december, Halmstad, Halmstad Teater 19.30
19 december, Kalmar, Kalmarsalen 19.30
20 december, Malmö, Malmö Konserthus 18.00

Om Malena Ernman
2009 var året då Malena Ernman fick sitt definitiva publika genombrott. Hon vann Melodifestivalen med låten "La Voix", gjorde över 80 utsålda framträdanden i åtta länder, och dubbelalbumet "La Voix du Nord" blev den åttonde mest sålda skivan i Sverige.

Malena Ernman utsågs till hovsångare 2011 och har sjungit på operascener världen över. Förutom de årliga julkonserterna arrangerar Malena Ernman även sommarkonserter i Dalhalla varje år, så även i år. Sommaren konserter i Dalhalla var sjätte året i rad som hon uppträdde på scenen utanför Rättvik och biljetterna sålde slut rekordsnabbt.

I höstas gjorde Malena Ernman en av huvudrollerna i barockoperan "Xerxes" tillsammans med bland andra Loa Falkman. Den folkliga operan sattes upp på Artipelag i Stockholm och fick stålande recensioner.

Biljetter
Biljetter via Blixten.se och respektive konserthus

Pressbilder finns på www.blixten.se/malenaernman

Johannes Sundelin, ILES PR