Pressackreditering öppen för Crimetime Gotland, 2016

Den 17–20 augusti är det dags för sommarens upplaga av deckarfestivalen Crimetime Gotland. Över 60 festivalklara författare från hela Skandinavien, USA och Storbritannien intar Visby på årets största deckarfest som bjuder på över 150 programpunkter. Festivalen utspelar sig på flera olika scener i centrala Visby och det blir även ett stort barn- och familjeprogram med spännande aktiviteter.

Pressackrediteringen till Sveriges största deckarfestival Crimetime Gotland, 2016 har nu öppnat.

För att ansöka om pressackreditering kontakta:
Natalie Pettersson, ILES PR
natalie@iles.se

Pressackrediteringen gäller alla programpunkter som ingår i festivalpasset alla fyra dagar. Är du frilansande journalist eller fotograf, behöver du ett uppdrag för att ackrediteras.

Läs mer om alla medverkande författare och följ programuppdateringarna på festivalens hemsida: www.crimetimegotland.se

Resa och boende
För mer info om resa och boende: crimetimegotland.se/resa-och-bo

Om Crimetime Gotland
Sveriges nya deckarfestival Crimetime Gotland äger rum veckan efter Medeltidsveckan, den 17– 20 augusti i Visby. Festivalen bjuder på över 150 programpunkter med över 60 medverkande författare från hela Sverige, Skandinavien, Storbritannien och USA. På gästlistan står internationella författare såsom Nic Pizzolatto (US), brittiska deckarförfattarna Sharon Bolton och Peter Robinson, Elizabeth Hand (US), Jørn Lier Horst (NO), Thomas Rydahl (DK), Lone Thiels (DK). Medverkar gör även stora delar av Sveriges deckarelit såsom Camilla Läckberg, Arne Dahl, Håkan Nesser, Anna Jansson, Jens Lapidus, Mari Jungstedt, Christoffer Carlsson, Denise Rudberg, Mons Kallentoft, Johan Theorin, Viveca Sten, Anders de la Motte, Hjorth Rosenfeldt, Tove Alsterdal, Martin Widmark, Sofie Sarenbrant, Cilla och Rolf Börjlind samt debutanterna Carolina Neurath och Martin Österdahl med flera.

Under fyra fullspäckade dagar kommer festivalbesökare kunna möta och mingla med sina favoritförfattare, lyssna på spännande samtal, åka på utflykter, gå på mordvandringar i Visby, delta i skrivarkurser med kända författare, lösa deckargåtor, dricka deckardrinkar, se film och mycket mer. Festivalen utspelar sig på flera scener i centrala Visby, bland annat Wisby Strand, Clarion Hotel Wisby, Donners Hotell och Almedalsbiblioteket. I Almedalsparken finns även Crimetimes barn- och familjescen.

Crimetime Gotland produceras av bokmagasinet och eventserien Books & Dreams och Blixten & Co, i samarbete med Region Gotland och 15 medverkande bokförlag.

Författarröster om Crimetime Gotland, 2015
”Det kommer att bli en klassiker” /Jens Lapidus

”En välorganiserad festival med en fantastisk stämning” /Jussi Adler-Olsen (DK)

”En fantastisk upplevelse” /Belinda Bauer (UK)