Roger Hobbs (US), Tove Alsterdal och Denise Rudberg med flera klara för Crimetime Gotland – Sveriges nya deckarfestival

Nu är över 40 författare klara till Sveriges nya deckarfestival, Crimetime Gotland, med premiär i Visby den 13-16 augusti. Idag släpps endagsbiljetter samt stora delar av festivalprogrammet. Sedan tidigare är flera stora namn klara och nu presenteras ytterligare 14 författare. Bland dessa märks prisbelönta författaren Tove Alsterdal, amerikanska thrillerstjärnan Roger Hobbs och storsäljande deckarstjärnorna Mons Kallentoft och Denise Rudberg. Idag släpps även biljetter till skrivarskola och utflykter.

Den 13-16 augusti är det premiär för Crimetime Gotland, där besökarna får möjlighet att lyssna till och mingla med sina favoritförfattare under en fullspäckad långhelg i Visby. Festivalen bjuder på ett 60-tal programpunkter med fler än 40 svenska och internationella författare. Sedan tidigare är bland andra Anne Holt (NO), Jussi Adler-Olsen (DK), Denise Mina (UK), Belinda Bauer (UK), Lars Kepler, Jens Lapidus, Anna Jansson, Mari Jungstedt, Håkan Nesser och Åsa Larsson klara för festivalen. Idag presenteras 14 nya medverkande författare och stora delar av festivalprogrammet.

– Crimetime Gotland är Sveriges nya stora mötesplats för spänningslitteratur. Vi är fantastiskt glada över det stora intresset från både internationella och svenska författare, alla bokförlag och läsare som längtat efter en stor deckarfestival i Sverige, säger Carina Nunstedt, programchef för festivalen.

På festivalprogrammet står bland annat samtalen Horror! – ett samtal om skräck med Lars Kepler och Alex Marwood, Nya stjärnor – ett samtal om thrillertrender och att kallas för underbarn med Roger Hobbs och Christoffer Carlsson, Korsförhör om att vara författare och advokat och hämta inspirationen från verklighetens rättssalar med Anne Holt och Jens Lapidus och Par i brott, där deckarduon Lars Kepler samtalar med Mari Jungstedt och Ruben Eliassen om konsten att skriva ihop med sin livskamrat. Det blir även en barn- och familjescen, brottsplatsutredning med polisen, deckarquiz, mordvandringar, festivalbar och mycket mer.

Sedan tidigare finns festivalpass och idag släpps endagsbiljetterna. Nu finns också biljetter till en exklusiv skrivarskola med flera kända författare samt biljetter till Crimetime-utflykter med Anna Jansson och Mari Jungstedt, som guidar till kända gotländska mordplatser hämtade ur sina deckare.

Crimetime Gotland presenterar även film. I samarbete med Eyeworks Scandi Fiction och TV4 visas exklusiva förhandsvisningar av de nya Maria Wern-filmerna De döda tiger och Min lycka är din, i närvaro av skådespelare, bland annat Eva Röse. Även nya LasseMaja-filmen Stella Nostra med biopremiär i oktober premiärvisas i samarbete med SF.

Nya författare klara för Crimetime Gotland:
Roger Hobbs, prisbelönt 25-årig ny stjärna på den amerikanska thrillerhimlen. Debutromanen Ghostman (Bokfabriken) fick högsta betyg av SVT:s recensent Magnus Utvik.
Tove Alsterdal, vars senaste roman Låt mig ta din hand (Lind & Co) vann Svenska Deckarakademins pris för bästa kriminalroman 2014 och är nominerad till Nordens största kriminalpris Glasnyckeln.
Thomas Engström, hyllad och prisbelönt författare. Deckaren Söder om helvetet (Albert Bonniers förlag) nominerades till Årets deckare 2014 av Svenska Deckarakademin.
Mons Kallentoft, prisbelönt och internationellt framgångsrik författare som i höst är aktuell med Eldjägarna (Forum) i serien om Malin Fors.
Denise Rudberg, i höst aktuell med När klockan slår fem (Forum), den femte delen i den populära elegant crime-serien.
Helena von Zweigbergk, vars hyllade deckarserie om fängelseprästen Ingrid Carlberg släpps i nyutgåva (Norstedts) i höst.
Michael Hjorth, författare och filmproducent på Tre Vänner (Snabba Cash) som tillsammans med Hans Rosenfeldt (Hjorth Rosenfeldt) skriver hyllade kriminalromaner, senast Den stumma flickan (Norstedts).
Sofie Sarenbrant, storsäljande författare aktuell med nya kriminalromanen Avdelning 73 (Massolit).
Marianne Cedervall, gotländsk författare aktuell med Av skuggor märkt (Lind & Co), första delen i ny deckarserie.
Ingrid Elfberg, kombinerar spännande historier med samhällskritik. Senaste deckaren Den du borde frukta (Bokfabriken) släpps i augusti.
Gabriella Ullberg Westin, författaren som lanserat sin egen genre; erotic crime är aktuell med pocketversionen av Ensamfjäril (HarperCollins).
Anna Karolina, polis från Malmö som debuterade som deckarförfattare 2014, aktuell med sin andra roman Står dig ingen åter (Norstedts).
Lars Rambe, affärsjurist och kriminalförfattare vars böcker sålts till flera länder, aktuell med afrikanska thrillern Solens sista strålar (Hoi).
Ulf Nilsson, prisbelönt barnboksförfattare, bland annat känd för sina populära deckare om kommissarie Gordon (Bonnier Carlsen).

Läs mer om alla medverkande författare och följ programuppdateringarna på festivalens hemsida: www.crimetimegotland.se

Crimetime Gotland presenteras av Books & Dreams och Blixten & Co i samarbete med Region Gotland.

Presskontakt/Pressackreditering
Pressackrediteringen har nu öppnat, för mer information kontakta:
Natalie Pettersson, ILES PR
natalie@iles.se

Biljetter
Endagsbiljetter släpps tisdagen den 5 maj, sedan tidigare finns 4-dagars festivalpass. Läs mer och boka på www.crimetimegotland.se

Pressbilder finns på www.crimetimegotland.se

Blixten & Co