Rosh på soloturné

Rosh på soloturné

Rosh har omnämnts som en av svensk hiphops nya stjärnor och med ep:n ”Svart Diamant” utmärker hon sig som en stark och viktig röst för en ny hiphop-generation. Efter att ha varit med på vårens lyckade ”Ikväll är vi kungar”-turné tillsammans med bland andra Ison & Fille, Lilla Namo och Petter beger sig Rosh ut på soloturné. Nu är vårens och sommarens första spelningar klara – premiärspelningen blir på fredag på Dagens ETC:s 1 maj-fest på Kägelbanan i Stockholm.

2014 var händelserikt för Rosh. Hon gästade Ison & Filles ”New Shit”, la en uppmärksammad vers på Linda Piras hit ”Knäpper Mina Fingrar Remix”, stod för refrängen på Mack Beats klubb-dänga ”Chicken Teriyaki”, droppade sitt första egna singelsläpp med blytunga ”Karma" och avrundade med att sluta upp med Sakarias på hans ”Feng Shui”. Rosh medverkade också i den hyllade föreställningen ”Ladies First” på ett slutsålt Dramaten och senare även på Way Out West. Däremellan syntes hon under sommaren och hösten live på flera av de största festivalerna och klubbscenerna runtom i landet tillsammans med ovannämnda Ison & Fille och Mack Beats.

Nu har 18-åriga Roshanack ”Rosh” Anoushe från Nyköping äntligen släppt sin efterlängtade ep ”Svart Diamant”. På debutens fem Mack Beats-producerade spår införlivar hon de höga förväntningarna med besked. Från kampsången i det storslagna titelspåret, via de kompromisslösa klubbvältarna ”Gamet I Min Ficka” och ”Jag & Mina”, till de starka och rörande orden i ”Syster” och den öppenhjärtigt självbiografiska ”Bara Vara Jag”. Rosh smäller högt och ställer skåpet med skönt kaxig och stenhård skrytrap, men berör också med personliga texter som behandlar identitet, utanförskap och att våga vara sig själv. Oavsett tema och stämning så känns rakt igenom, från början till slut, en orubblig glöd och hunger som smittar av sig och inspirerar.

Turnédatum vår & sommar:
1 maj – ETC-festen, Kägelbanan, Stockholm
15 maj – Slakthuset, Stockholm
6 juni – Picknickfestivalen, Göteborg
12 juni – Luleå Pride, Luleå
13 juni – B in the Park, Karlstad
Fler datum tillkommer

Mer info och pressbilder på www.blixten.se/rosh

För mer information kontakta:
Sophie Henningson
Blixten & Co