Sarah Dawn Finer släpper EP:n ”Songs For Comfort” den 4 februari

Sarah Dawn Finer släpper EP:n ”Songs For Comfort” den 4 februari

Pressmeddelande från SDF ENTERTAINMENT AB

Songs For Comfort; ett musikprojekt av och med Sarah Dawn Finer - en EP inspelad och arrangerad för piano/stråkar & sång. EP:n släpps den 4 februari. Innan dess kommer singeln "Be gentle", en SDF originallåt på engelska, som framförs live för första gången i Nyhetsmorgon den 31 januari.

- 2020 kastades allt omkull, som för många andra. Och, det som jag var bokad att göra i över ett år framöver, musikaliskt, konsert och turnémässigt, ändrades om snabbare än jag hann blinka. Det gjorde också att allt jag hade skrivit de senaste två åren, och nu skulle börja spela in, hamnade i skymundan av det akuta läget. Istället växte andra behov fram. Behov av att läka, behov av tröst. Behov av en annan sorts ljudbild. Och då var det istället det som blev angeläget att sjunga om, och försöka släppas ut, säger Sarah själv om musiken.

Drömmen om en speciell EP som legat länge, började bli mer och mer tydlig.

- Med denna första EP:n kändes det direkt vad temat behövde vara. Tröst. "Songs For Comfort". Det finns mycket sorg att ta itu med för mig, som för oss alla i denna tid, och jag behövde få sjunga ut det, och sätta det i toner. Det finns ett stort antal låtar jag alltid återkommit till i livet för att söka tröst. Låtar från olika genrer och alla av olika anledningar. Och alltid några nya varje år. Det är några av deras läkande ord och toner som vi nu valt att tolka med denna sättning, fortsätter Sarah.

”Songs For Comfort” är den första EP:n (i vad som planeras komma att bli fler olika temaskivor med denna sättning) under namnet ”Songs For”. Den första singeln ”Be Gentle” är en originallåt skriven av Sarah Dawn Finer, Stefan Örn & Johan Kronlund som släpps den 28 januari, och framförs även live på Nyhetsmorgon den helgen. Det är den första engelska orginallåten från SDF som är släppt, med undantaget av "Rise with me", på 10 år.

- Den var egentligen producerad på annat sätt, för en ny soloplatta, men kändes så rätt att göra om till denna sättning och släppas så här istället, i och med det låten handlar om..

- Först funderade jag på att bara spela in i denna sättning, och inte sätta mitt namn på det, utan starta ett separat projekt för det, för jag visste inte vart och på vilket sätt det skulle få plats i mitt liv artistiskt. Men till slut så kändes det mindre viktigt och jag frågade istället bara de jag ville samarbeta med rakt upp och ner, om vi kunde göra det tillsammans. Då ringde Erik Arvinder & Samuel Starck som snabbt sa ja. Två fantastiska musiker med en genrebredd, erfarenhet och ett lite annat uttryck än jag har, som jag tillsammans kunde skapa denna nya ”värld” för tolkningar och tema EP:s ihop med. Och så blev det. Så nu har vi skapat musik att landa i, vila till, tröstas av och få ro. Precis det som var tanken med detta musikaliska projekt, avslutar Sarah.

EP:n är inspelad live i studio under två dagar i november/december 2020, på Bagpipe studios i Stockholm, och släpps den 4 februari.

"Songs For Comfort" består av fem tolkningar från några olika decennier; från Joni Mitchell till Avicii, samt originallåten "Be Gentle". Singeln "Be Gentle" släpps redan den 28 januari.

Songs For Comfort
Produced by: Sarah Dawn Finer, Erik Arvinder & Samuel Starck
Arranged by: Sarah Dawn Finer, Erik Arvinder & Samuel Starck

1. Be Gentle (Sarah Dawn Finer, Stefan Örn, Johan Kronlund)
2. Lean On Me (Bill Withers)
3. Hurt (Trent Reznor)
4. Both Sides Now (Joni Mitchell)
5. Everybody Hurts (Michael Stipe, Peter Buck, Michael Mills, William Berry)
6. Without You (Carl Falk, Tim Bergling, Salem Al Fakir, Vincent Pontare, Dhani Lennevald, Sandro Cavazza)

Skivan ges ut av SDFs egen label SDF Entertainment.
Med distribution av Orchard/Sony Music.
SDFs bokningsbolag heter Blixten & Co.

facebook.com/SDFOfficial
Instagram @sdfinerofficial
Twitter @sarahdfiner
Spotify https://open.spotify.com/SDF

Om Sarah Dawn Finer:
    Artist, Låtskrivare, Arrangör, Producent & Skivbolag

Musik/Teater/TV:
    SDF har som skivartist och låtskrivare sex guldsäljande soloalbum med album och singelettor bakom sig. Samt många framgångsrika soloturnéer med hitlåtar både på svenska och engelska. Hon har samarbetat som låtskrivare och artist med några av de största i Sverige genom åren på duetter och co-writes, och även skrivit låtar till filmer och andra artister. Hon har sjungit på de största galorna, för kungligheter och för över 200 miljoner människori ”ESC" finalen 2013. Efter att hon hade etablerat sig som en av våra mest folkkära musikartister genom att bygga sin egna publik, så har hon också skördat framgångar som hyllad programledare för några av Sveriges största musikprogram, såsom t.ex ”Melodifestivalen” och ”Så ska det låta”, tre gånger vardera. Hon har också hyllats som skådespelerska på både scen i t.ex "Cabaret" och skärm, i så väl drama och musikal, som humor.

Sedan december 2019 är Sarah dessutom egen skivbolagsboss, och ger bl.a ut hela denna EP serie på eget bolag, och har även blivit konsertproducent, samt jobbar mycket för att tillsammans med olika musik och kultur organisationer hjälpa till med pandeminspåverkan på den svenska musikscenen. T.ex "Don't Stop The Music", som är aktuell med en musikgala den 30/1 2021.

Våren 2021 är SDF även aktuell som ny jurymedlem i Talang 2021 på TV4, och med sin framgångsrika och hyllade egenproducerade intervju podcast från 2020, som kallas ”Talk To Me”.

Om Samuel Starck:
    Klaviatur, arrangör, producent
    Jobbat som Producent och/eller musiker för bl.a artister som:
    Veronica Maggio, Jonathan Johansson, Ane Brun, Jennie Abrahamson, Tomas Andersson Wij, Titiyo, Loreen m.fl, samt bl.a varit pianist under alla år på ”Så mycket bättre” i TV4.

Om Erik Arvinder:
    Violin/Fiol, arrangör, producent
    Jobbat i Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm
    Stråk arrangör för bl.a: Avicii, Zara Larsson, Childish Gambino, Demi Lovato, Ellie Goulding, James Arthur, deadmau5 & Sarah Dawn Finer
    Spelat och/eller turnerat med bl.a: Stevie Wonder, Barbra Streisand, John Legend, Childish Gambino, Ane Brun, Sarah Dawn Finer, Adele, Harry Styles,Lady Antebellum, Katy Perry, Michael Buble, Robyn, LadyGaga, Lykke Li mfl. Erik har också medverkat som musiker i bl.a ”Så mycket bättre” under alla säsonger.

Pressbilder:

Cover Photo EP: Linn Berghagen Nilsson & Sarah Dawn Finer
    Cover Photo Single: Linn Berghagen Nilsson
    Artwork: Iza Boëthius
    Copywrite: SDF Entertainment AB

Blixten & Co representerar ett 90-tal av Sveriges mest framstående artister och producerar konserter, shower, musikaler, teater och dansföreställningar över hela Skandinavien.

Blixten & Co producerar bland annat Lisa Nilsson-Kvinnan som är jag, ART, Störst av allt, En kväll med Petter, Mia Skäringer-No more fucks to give, Melodifestivalen och turnéer med artister som Veronica Maggio, Miss Li, Lena Philipsson, Tomas Andersson Wij, Sarah Dawn Finer, Weeping Willows, Peg Parnevik, Thomas Stenström, Pale Honey, Newkid, Linn Koch-Emmery, STOR.

Blixten & Co är sedan december 2018 del av nätverket All Things Live, den största oberoende aktören i Norden inom live-/underhållningsindustrin. Vårt partnerskap i All Things Live täcker hela spektrumet från lokala norska akter till svenska musikproduktioner och danska stand-up-evenemang till arenakonserter med internationella artister som The Rolling Stones, Celine Dion, Green Day, Britney Spears och Eminem.

Vår företagskultur kännetecknas av prestigelöshet och professionalism i alla led. Sedan 2011 driver vi ett aktivt jämställdhets- och mångfaldsarbete och detta är en viktig del av vår värdegrund. Våra värdeord är mod, tydlighet, engagemang och glädje.