Sarah Dawn Finers hyllade vinterkonsert på ny turné

Sarah Dawn Finers hyllade vinterkonsert på ny turné

I år återvänder Sarah Dawn Finer med sina älskade vinterkonserter och nu är det klart att det blir en Sverigeturné från slutet av november fram till jul. De hyllade vinterkonserterna, som kommit att bli en kär tradition för många runt om i landet, är fyllda till bredden av låtar från Sarahs numera klassiska vinterskivor “Vinterland” och “Winterland”. Turnén har premiär i Umeå 29 november och fortsätter sedan till Luleå, Uppsala, Eskilstuna, Gävle, Stockholm, Jönköping, Helsingborg och Göteborg. Sedan tidigare är därtill tre kvällar på Scandiascenen på Cirkus i Stockholm utannonserade. Biljetterna till vinterturnén släpps idag.
Många har gjort det till sin tradition att gå på Sarah Dawn Finers vinterkonserter och i slutet av 2016 får de en ny chans.

– Jag anade inte att vinterkonserterna skulle betyda så mycket som de gjort, både för publiken och mig själv. Det har blivit mitt sätt att sjunga mig igenom mina känslor den tiden på året, och få möta en publik som kanske inte heller alltid har det så lätt eller har en perfekt relation till jul och vinter, säger Sarah Dawn Finer.

Det kommer bli en varm, personlig och musikaliskt vacker konsert, med låtar som förknippas med tiden på året och som betyder mycket för Sarah personligen, exempelvis ”Sometimes it Snows in April” av Prince och ”River” av Joni Mitchell. Alla låtar som framförs är hämtade från hennes två klassiska vinterskivor “Vinterland” och “Winterland”, men det lär också bjudas på någon helt ny låt eftersom hon i sommar och höst kommer vara i studion för att spela in nytt material.

– Jag kommer vara mig själv och sjunga med hjärtat men också prata mycket om humor och allvar, som jag alltid gör. Dessutom har jag med mig ett magiskt bra band. Jag ser verkligen fram emot att få sjunga dessa låtar igen, det var längesen, men framför allt längtar jag efter att få möta publiken. Både den nya och den gamla, hälsar Sarah Dawn Finer.

Turnéplan Sarah Dawn Finers vinterturné 2016
29 nov – Umeå, Idunteatern
30 nov – Luleå, Kulturens hus
2 dec – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress
3 dec – Eskilstuna, Lokomotivet
4 dec – Gävle, Gävle Konserthus
8 dec – Stockholm, Skandiascenen
9 dec – Stockholm, Skandiascenen
10 dec – Stockholm, Skandiascenen
19 dec – Jönköping, Spira
20 dec – Helsingborg, Helsingborgs Konserthus
21 dec – Göteborg, Lorensbergsteatern

Röster om tidigare "Vinterland"-turnén
"får luften att vibrera av känslor"
/Expressen

"ljusspridare”
/Dagens Nyheter

"ett nostalgiskt och sorgset skimmer som alltid har klätt Finers stora och djupa röst perfekt”
/Aftonbladet, betyg 4 av 5

"gudabenådad stämma”
/NWT

"En vinterkonsert som smälte hjärtan”
/UNT

"Briljant balans mellan värme och vemod”
/Uppsalanyheter

Om Sarah Dawn Finer
Sarah Dawn Finer är en av Sveriges mest älskade och hyllade artister. Hon har släppt fem soloalbum – "A Finer Dawn” (2007), Moving On” (2009), "Winterland” (2010), "Sanningen kommer om natten” (2012) och "Vinterland" (2014). Dessutom har Sarah Dawn Finer varit med i Melodifestivalen med de stora hitlåtarna “I Remember Love” och "Moving On” som blev 2007 respektive 2009 års mest spelade svenska låtar på radio. Dessutom uppträdde hon på Eurovision Song Contest 2013 inför 125 miljoner tittare med låten "The Winner Takes It All” och har varit ute på flera framgångsrika turnéer.

Sarah Dawn Finer har även varit programledare för några av de största programmen som sänts i tv, så som Melodifestivalen 2012 och senare samma år axlade hon det prestigefulla uppdraget att vara årets julvärd. Sarah har också varit värd i Sommar i P1, programledare för det direktsända insamlingseventet "Musikhjälpen" och värd för den stora Polar Music Prize-banketten.

De senaste två åren har Sarah Dawn Finer hyllats som skådespelare i huvudrollen som Sally Bowles i musikalen “Cabaret” på Uppsala Stadsteater och Stockholms Stadsteater.

Våren 2016 var Sarah Dawn Finer återigen programledare i Melodifestivalen och under sommaren kommer hon uppträda på Dalhalla tillsammans med bland andra Malena Ernman.

Biljetter
Biljetter till vinterkonserterna säljs via Blixten.se

Pressbilder finns på www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Helena Iles, ILES PR