Scandinaviumkonsert med Thomas Stenström teckenspråkstolkas

Scandinaviumkonsert med Thomas Stenström teckenspråkstolkas

Den 14 maj är det teckenspråkets dag och samma dag spelar Thomas Stenström på Scandinavium! För att uppmärksamma detta kommer Got Event, tillsammans med arrangören All Things Live, att erbjuda teckenspråkstolkning på konserten.

– Genom att erbjuda teckentolkning vill vi öka möjligheterna för fler att nyttja kultur och evenemang på våra arenor samt uppmärksamma språket och målgruppen. Som Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag vill vi tillgängliggöra magiska ögonblick för alla och bidra till stadens mål om en jämlik stad, säger Johanna Gadd, hållbarhetsansvarig på Got Event.

Konserten kommer att teckenspråkstolkas via appen Got Event Tillgänglighet. Det ger en unik möjlighet för besökare i behov av tolkning att välja valfri stå- eller sittplats i arenan, i stället för att bli hänvisad till en specifik plats. Besökaren kommer att se tolken, som översätter artistens låttexter till teckenspråk, direkt på sin mobilskärm.

– Visst blir man glad? Initiativet med arbetet bakom appen tycker vi är superfint, och datumet till ära har vi ju ett alldeles lysande tillfälle att både lyfta och hylla teckenspråket. Thomas är fantastisk, och en bra liveupplevelse ska kännas i hela själen. Det gäller exakt alla människor, säger Victor Fagerquist, Brand Manager på All Things Live.

Biljetter till konserten köps via allthingslive.se/artist/thomas-stenstrom, ticketmaster.se eller på telefon 0771-70 70 70. Teckenspråkstolkningen kommer att finnas tillgänglig även för besökare som redan har köpt biljetter.

Om teckenspråkets dag
Den 14 maj 1981 godkände riksdagen teckenspråk som dövas modersmål. Därmed blev Sverige det första landet i världen att erkänna teckenspråket som ett officiellt språk, vilket uppmärksammas varje år den 14 maj över hela landet.

Om appen Got Event Tillgänglighet
Appen Got Event Tillgänglighet har skapats för att fler ska ha möjlighet att uppleva magiska ögonblick på Göteborgs Stads arenor. I appen finns funktioner för teckenspråkstolkning, syntolkning och förstärkt arenaljud, samt evenemangs- och arenainformation. Appen laddas ner via App Store (för iPhone) eller Google Play (för Android).

Johanna Gadd, hållbarhetsansvarig på Got Event.
johanna.gadd@gotevent.se