Varmt mottagande för bröderna Luuks personliga föreställning

Varmt mottagande för bröderna Luuks personliga föreställning

I torsdags var det premiär för bröderna Martin och Kristian Luuks första gemensamma show "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?”. Den personliga föreställningen om syskonskapets finaste och fulaste stunder hyllas av recensenterna, som tycker det är “ROLIGT, RÖRANDE OCH PROFFSIGT” (Aftonbladet), "DET VASSASTE JAG HAR SETT PÅ EN SCEN PÅ LÄNGE” (Eskilstuna-kuriren) och att den är "UTFÖRD MED INTELLIGENS OCH MOD” (Kulturnytt). "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” kan ses på Rival i Stockholm till och med den 23 maj.

Pressröster om "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?”

“Roligt, rörande och proffsigt”

/Aftonbladet

“Luuktar succé”

/Expressen

"charmerande roligt”

/SVD

"På ärligt allvar. Syskonkärlek och befriande motsättningar”

/DN

"det vassaste jag har sett på en scen på länge”

/Eskilstuna-kuriren

"utförd med intelligens och mod”

/Kulturnytt

“suveränt rolig”

/Corren

"Skratten är många och varma”

/Södermanlands Nyheter

Om "Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?”

Vad innebär det att ha ett syskon? Hur påverkas vi av de som som står oss nära under uppväxten? Och vad händer när vi plötsligt inte får vara med längre?

Inför öppen ridå synar bröderna Martin och Kristian sitt syskonskap i sömmarna och delar med sig av sin egen komplicerade relation. Med värme och humor skildrar de hur familjebanden kan ställa till det, men också hur det går att känna stark samhörighet med en annan människa, trots stora olikheter.

"Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” är Martin och Kristian Luuks första gemensamma scenföreställning. Emma Bucht (“Treater”, "Rain Man", "De 39 stegen”) regisserar.

Biljetter

Biljetterna till ”Bröderna Luuk – får man göra slut med sitt syskon?” säljs via Ticnet.se, 077-170 70 70 ochBlixten.se

www.blixten.se/brodernaluuk

Följ Twitter- och Instagram-flödet om föreställningen med #brödernaluuk

Kristian Luuk

Kristian Luuk slog igenom som busringare i radioprogrammet Hassan i början av 90-talet. 1996 hade hans egen talkshow "Sen kväll med Luuk" premiär på TV4 och sändes sedan i 16 säsonger. Därefter gick Kristian över till SVT där han ledde “Melodifestivalen” två år i rad innan han tog över rollen som programledare för den klassiska fredagsunderhållningen "På spåret".

Martin Luuk

Martin Luuk startade sin karriär i Killinggänget där han bland annat skrev manus till filmerna “Torsk på Tallinn” och "Fyra nyanser av brunt”. 2009 spelade han på Dramatens stora scen i Killinggängets teaterpjäs "Drömmen om Herrön". Martin har också skrivit sex böcker med kortprosa, senast "Ingen jag vet är i mitt träd" från 2012. Just nu är han aktuell med humorboken "Esternas stora bok om Kilot”.

Helena Iles /ILES PR

helena@iles.se