William Spetz första scenföreställning – Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?

Den 8 september 2016 är det premiär för komikern och skådespelaren William Spetz första scenföreställning. I "Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?" får publiken följa med på en tragikomisk resa genom de minnen och tankar som format hans liv, under en sista kväll med mormor Ulla, och så publiken förstås. Med gränslös humor och ironi, men också på största allvar. Föreställningen spelas endast sex kvällar på Scalateatern i Stockholm i september 2016. Biljetterna släpps idag.

– Det är min högsta dröm att äntligen få göra den här föreställningen, säger William Spetz. Det kanske låter ironiskt att jag säger äntligen när jag är 20 år, men jag har längtat efter teaterscenen hela livet. Jag ser så mycket fram emot att få möta en publik på riktigt. Verkligheten har aldrig varit en av mina plattformar tidigare, eftersom jag började på Youtube, men jag känner mig redo nu. Sedan att få göra det med regissören Åsa Lindholm, det känns också fantastiskt. Den här berättelsen är det enda jag tänker på innan jag somnar om kvällarna. Det är det viktigaste som finns just nu.

"Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?" är en föreställning om William Spetz sista kväll med sin mormor Ulla. För henne berättar han om en uppväxt med pushiga gympalärare, kroppskomplex och i-landsproblem. Vi möter också den prestationssjuka Lisa som måste ha A i betyg i alla ämnen för att kunna sova om nätterna, och den ensamma medelålderskvinnan Sofia som har en vagel i ögat. Men framförallt lär vi känna Williams mormor som gav honom allt, innan hon dog lungsjuk i hans famn den 6 januari 2015, innan han hunnit fråga henne om det liv som hon nyss lämnat, men som han precis ska börja leva.

Följ med William på en tragikomisk resa genom de minnen och tankar som format hans liv och den han blev – stundvis med gränslös humor och ironi, stundvis på största allvar.

Föreställningen regisseras av Åsa Lindholm, som skrivit bland andra teaterpjäserna "Girls will make you blush" och "Marisol" och gjorde den hyllade dramatiseringen av Ann Heberleins bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva".

"Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?" spelas på Scalateatern i Stockholm den 8, 9, 10, 11, 17 och 18 september.

Om William Spetz
Komikern och skådespelaren William Spetz föddes i Umeå 1996 och slog igenom med sina träffande sketcher på Youtube som fick miljontals visningar. Han har även gjort de populära SVT-serierna ”Williams lista”, som blev årets mest sedda webbserie 2013, och ”Hoppas Farfar Dör”, som utsågs till Årets webb-tv när svenska humorpriset delades ut 2014.

Under 2015 gjorde han ”William Spetz presenterar Dokumentär individ” och humorserien ”22 kvadrat” för Sveriges Radio P3, på hösten var han med i TV4-succén ”Solsidan” och i december spelade William Spetz en av karaktärerna i radions julkalender ”Månsaråttan”.

Våren 2016 ledde William Spetz finalen av Melodifestivalen som den yngsta programledaren genom tiderna. Aftonbladet utsåg honom till "en blivande super-tv-stjärna”.

”Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?” är William Spetz första scenföreställning.

Biljetter
Biljetter till "Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?" släpps torsdagen den 31 mars kl 11.00 och säljs via blixten.se/williamspetz.

Pressbilder finns här

Johannes Sundelin, ILES PR