Alma Property Partners och AG Gruppen utökar sitt samarbete kring bostadsutveckling i Stor-Köpenhamn

Alma Property Partners och projektutvecklaren AG Gruppen ska bygga 231 lägenheter som omfattar cirka 18 860 kvm i Herlev i Stor-Köpenhamn. Detaljplanen har just godkänts och projektet syftar till att uppnå DGNB Gold-certifiering.

Projektet i Herlev utgör det andra samarbetet mellan Alma Property Partners och AG Gruppen. Parterna meddelade i mars 2020 att de planerar att bygga cirka 200 lägenheter i Albertslund kommun. Hüseyin Meric, chef för Danmark på Alma Property Partners, är nöjd med att vidga samarbetet med AG Gruppen och säger: “Vi är glada att investera i högkvalitativa lägenheter i Storköpenhamn med en grön profil och, ännu viktigare, som är prisvärda för medelinkomsthushåll. Vårt projekt i Herlev har ett attraktivt läge nära ringväg 3 och den kommande spårvagnsstationen samt erbjuder en bra mix av lägenheter och storlekar som skapar ett varierat erbjudande för våra hyresgäster.”

Projektet består, förutom de 231 lägenheterna, av 231 parkeringsplatser, en stor gemensam takterrass och en grön innergård med växthus som inbjuder till gemenskap och uteliv för hyresgästerna. “En miljövänlig profil är en viktig del av AG Gruppens DNA, och vi arbetar kontinuerligt för att förbättra och utvecklas inom detta område,” säger Robin Feddern, VD för AG Gruppen. Projektet har utformats med hållbarhet som ett centralt fokusområde - från byggnadsmaterial och energiförbrukning till utveckling av ett ramverk som stöder de sociala och livsstilsaspekterna av framtida hyresgäster. Robin Feddern tillägger: “Vi ser verkligen fram emot att komma igång med projektet i Herlev, som är en stad i snabb utveckling. Vi är tacksamma att Herlev kommun välkomnar våra idéer och för det goda och öppna samarbetet under detaljplane-arbetet. ” Byggandet av lägenheterna förväntas starta i början av 2021 och den första etappen kommer att slutföras i mitten av 2022.

Thomas Gyldal Petersen, borgmästaren i Herlev, välkomnar det nya utvecklingsprojektet i staden. “Tillsammans med AG Gruppen och Alma skapar vi nu nytt liv i området med ett blandat bostads- och affärsområde. Det är betoning på mångfald som gynnar både medborgare och företag, säger han. Det finns flera bostadsprojekt planerade i området och tanken är att skapa synergi mellan företag och bostäder genom att till exempel företag öppnar sina matsalar så att folk i området kan hämta middag på väg hem från jobbet. Det finns också betydande infrastrukturinvesteringar lokalt, såsom öppnandet av en ny spårvagnsstation i 2025.

Accura och KPMG var rådgivare åt Alma Property Partners och Bruun & Hjejle åt AG Gruppen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Robin Feddern, CEO, AG Gruppen
rf@aggruppen.dk

Hüseyin Meric, Head of Denmark, Alma Property Partners
hm@almaproperty.dk

Alma Property Partners är ett fastighetsinvesteringsbolag fokuserat på investeringar i Norden. Alma Property Partners förvaltar två opportunistiska fastighetsfonder Alma Property Partners I AB och Alma Property Partners II AB, som totalt har ca. 4 miljarder SEK i kapitalförbindelser. Bolaget är byggt kring principerna aktivt ägande och stark intressegemenskap med investerarna och ägs därför uteslutande av personer som är aktiva i verksamheten. Teamet har omfattande erfarenhet av investeringar, utveckling och förvaltning på den nordiska fastighetsmarknaden. Alma Property Partners har som målsättning att bli den ledande nordiska fastighetsfondförvaltaren och prioriterad samarbetspartner för institutionella investerare som söker exponering mot den nordiska fastighetsmarknaden. För mer information, vänligen besök www.almaproperty.se.