Konflikthotet avvärjt - Avtal träffat för saneringsföretag

Almega och Fastighetsanställdas Förbund har enats om ett nytt avtal om löner och anställningsvillkor för saneringsföretagen. Därmed undviks den hotande konflikten mot delar av svensk industri.

- Det känns naturligtvis skönt att vi fått till stånd ett avtal. En konflikt hade vållat saneringsföretagens kunder mycket stora skador, kommenterar Almegas vd Jonas Milton.

- Nu måste vi få en debatt om fackens missbruk av konflikträtten. Det är inte rimligt att ett fåtal anställda i ett tjänsteföretag kan slå ut hela industrier på nolltid.

Fastighetsanställdas Förbund hade varslat om arbetsnedläggelse för sanerarna på Volvo Torslanda, Scania i Oskarshamn, Göteborgs-Postens tryckeri, ICA Hilton i Västerås och vid service- och underhållsstoppet på Forsmarks kärnkraftverk. Därutöver varslades om blockad mot övertid, mertid, nyanställning och anlitande av bemanningsföretag på samtliga medlemsföretag.

Det avtal som nu träffats är på 24 månader och ger löneökningar på 970 kronor per månad. Företagen får avräkning på sina kostnader bland annat genom att lägstlönerna räknas upp i lägre takt än de generella lönepåslagen, liksom tilläggen för övertid och obekväm arbetstid. Dessutom sänks lönetariffen för ungdomar som inte fyllt 20 år. Sammantaget beräknas kostnaderna för avtalet till 3,85%.

Jonas Milton
vd Almega

Marcus Lindström
förhandlingsansvarig

• ica
  • kärnkraftverk
  • forsmark
  • göteborgs-posten
  • scania
  • volvo
  • saneringsföretag
  • varsel
  • konflikt
  • fastighetsanställdas förbund
  • avtal 2010
  • kollektivavtal
  • jonas milton

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.