Ny branschorganisation för Personlig assistans

Branschen personlig assistans har vuxit med rekordfart. De privata aktörerna har därför beslutat bilda en ny organisation för att arbeta med de egna bransch- och arbetsgivarfrågorna. - Den absolut viktigaste frågan för branschen just nu är att assistansutredningen kommer med förslag som ger möjlighet till fortsatt utveckling av mångfalden, säger Göran Fredriksson, ordförande för branschen Personlig assistans. - Nuvarande regelverk har medfört ett kundanpassat tjänsteutbud i branschen som också givit brukarna ett stort utbud att välja bland, säger Göran Fredriksson. Vid Vårdföretagarnas årsmöte beslöt medlemsföretagen att bilda en särskild bransch- och arbetsgivarorganisation för de privata assistansanordnarna. Organisationen ingår i Vårdföretagarna. De privata aktörerna i branschen har cirka 25 procent av marknaden, vilket är en stor andel jämfört med andra vård- och omsorgsbranscher. De privata aktörernas andel ökar för varje år samtidigt som branschen personlig assistans växer mellan 12 och 15 procent per år. På elva år har branschen utvecklats från 0 till 15 miljarder kronor i omsättning. Enligt Riksförsäkringsverkets prognos kommer branschen att omsätta 18 miljarder kronor under 2007. Styrelse Göran Fredriksson, Frösunda LSS Olle Gartsjö, Personlig Assistans i Södra Sverige AB Anastasia Georgiadou, Svensk Assistans och Handikappservice AB Hermine Holm, Prompera AB Johnny Håkansson, Omsorgsgruppen IN AB Thomas Rönnqvist, Personal Care i Kiruna AB Helena Sjölander, Passal AB För mer information: http://www.almega.se/press Göran Fredriksson ordförande Personlig assistans tel. 08-555 44 017 Anders Broberg presschef Almega tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59 Almega är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.