Nytt löneavtal klart för städentreprenadföretag

Tidigt på morgonen den 24 september träffade Almega Serviceentreprenörerna ett nytt löneavtal för städbranschen med Fastighetsanställdas Förbund och Seko. Avtalet gäller den 1 juli 2004 – 31 maj 2007. Avtalet berör 20 000 anställda inom städbranschen och är ett 3-års avtal. Löneökningar utges med 1500 kronor under avtalsperioden. - Avtalet ligger helt i nivå med med övriga uppgörelser på arbetsmarknaden och det innebär att branschen har fortsatt stora möjligheter att arbeta med lokal lönebildning och differentierad lönesättning på ett konstruktivt sätt genom att halva löneökningsnivån ska utges individuellt, säger Lars Friberg avtalsansvarig på Almega. Perioden 1 juli – 31 oktober ersätts med ett engångsbelopp om 1075 kr för heltidsanställd arbetstagare. För deltidsanställd proportioneras engångsbeloppet i förhållande till deltidsanställningen. - Vi har fått bort ett svårtillämpligt och lönedrivande system med anställningstidstillägg och branschvanetillägg. Det är ersatt med ett system som gagnar yrkesgruppens kompetensutveckling samtidigt som företagen ges stora möjligheter att premiera medarbetare med längre anställning fortsätter Lars Friberg. Kontaktperson: Lars Friberg, Almega, tel 070-345 68 79 Almega har ca 8 700 medlemsföretag i sju förbund som tillsammans representerar ett 60-tal branscher inom tjänstesektorn. Medlemsföretagen har sammanlagt 350 000 anställda. Mer information om Almega och förbunden finns på www.almega.se under rubriken Vad är Almega.