Pressinbjudan - "Hjärnskatt", 20 maj kl. 16.30, Handelshögskolan

Frågan om huruvida det lönar sig att utbilda sig har blivit högaktuell. Mycket talar för att skattefrågan kommer att dominera debatten inför riksdagsvalet.

Almega genomför en turné till landets universitet på temat ”Hjärnskatt”, som är vårt begrepp för hög beskattning på inkomster i den kunskapsintensiva tjänstesektorn - en sektor som årligen försörjer Sverige med nya jobb och där arbetet ofta kräver en mycket kvalificerad högskoleutbildning.

Sverige är idag en tjänste- och kunskapsekonomi. I dag står den privata tjänstesektorn för lite över hälften av alla jobb, 52 procent 2009. Andelen kunskapsintensiva jobb inom privata tjänster ligger på en andel av 35 procent. Det innebär att över en miljon svenskar jobbar i den kunskapsintensiva delen av den privata tjänstesektorn.

Men en hög utbildning lönar sig dåligt med dagens skattesystem. Det är ett problem som kommer att bli allt större om inget görs. Almega förordar en ny, blocköverskridande marginalskattereform.

Nu på torsdag 20 maj kommer vi till Handelshögskolan i Göteborg. Vi håller ett öppet möte kl. 16.30 - 18.00 i Göteborgsrummet.

Syftet är att diskutera "hjärnskatten" med studenterna. Efteråt bjuder Almega på något enkelt att äta och dricka. Media är välkomna att vara med och lyssna.

Samtalar med studenterna gör Almegas näringspolitiska expert Håkan Eriksson och ek dr Andreas Bergh från Lunds universitet, även verksam vid forskningsinstitutet Ratio.

Håkan berättar gärna mer om turnén och om ”hjärnskattens” skadliga effekter.

Välkommen!

David Nyström
vik presschef
Almega
tel: 070-345 69 37

• tjänstesektorn
  • tjänstesektorns utveckling
  • ulf lindberg
  • hjärnskatt
  • marginalskatter
  • skatter
  • handelshögskolan i göteborg

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.