​Så blev spretig matbutik ett lyckat framgångsrecept

Cajsa Warg var en gång pionjären som utmanade de traditionella matkedjorna för första gången. Några år efter starten uppstod behovet av en tydligare struktur och större fokus på lönsamhet i det växande företaget. Vd:n Måns Falck axlade rollen och tog bland annat hjälp av en mentor från Almi Företagspartner.
– Nu har vi strukturen vi behöver för att fortsätta växa, säger Måns Falck, vd på Cajsa Warg.

Cajsa Warg startades 1996 med ett mål i sikte, att erbjuda svenskarna högklassiga råvaror, personal med god kunskap om mat och med smak och kvalitet i fokus. Den första butiken öppnades på Södermalm i Stockholm, men ägandeskapet gick kort därefter till Coop. Måns Falck arbetade extra i butiken under sin studietid på Handelshögskolan, för att senare hoppa på Coops traineeprogram, där han dessutom fick chans att vara butikschef under en tid. Efter studierna stannade Måns kvar inom Coop, där han blev controller för ett utvecklingsprojekt, samtidigt som han hade ena foten kvar i Cajsa Warg.
– Konceptet försvann lite i samband med att Coop kom in i bilden. Det var mycket som behövde vara på ett visst sätt, något som tillslut gjorde att det blev extremt otydligt vad Cajsa Warg egentligen skulle vara. 2003 frågade Coop därför om ägarna ville köpa tillbaka det, vilket de ville, och då hängde jag på det tåget, säger Måns Falck.

Börja om från början
När ägarna hade köpt tillbaka butiken var det dags att se över konceptet och försöka komma tillbaka till den ursprungliga idén, något som inte var helt lätt med fyra olika viljor. Sedan var det dessutom en utmaning att slåss med de stora matjättarna.
– Även om vi hade kunnig personal och fina råvaror kunde vi inte sälja mjölk för dubbla priset, det gick bara inte. Att få lönsamhet var därför en av våra viktigaste frågor, och något som vi fortfarande arbetar mycket med, säger Måns Falck.

När Cajsa Warg tillslut hade lyckats komma på fötter igen, kunderna kom tillbaka, tillväxten ökade, öppnade de en till butik i Vasastan, 2010. På bara några månader hade den nya butiken högre omsättning än den på Södermalm och framtiden såg mycket ljus ut. Måns stod, förutom som delägare och vd, dessutom för att hantera ekonomi- och IT-frågor. Den ökade komplexiteten av två butiker blev uppenbar.
– Jag hade väldigt många olika hattar på mig. Samtidigt som verksamheten fortfarande var rätt spretig och det tog lång tid att förändra saker. Jag kände då att jag behövde hjälp av en utomstående part, säger Måns Falck.

Bland metoder och strategier
2013 blev Måns matchad med mentorn Johannes Paulsson, som hade lång erfarenhet av förändrings- och implementeringsprocesser genom sitt yrke som managementkonsult. Tillsammans tittade de på verksamheten och vad som behövdes till för att kunna skapa en förändring. I första hand handlade det om att Måns bland annat skulle specificera Cajsa Wargs erbjudande, vad företaget står för och vart de var på väg.
– När jag kom in såg jag att Måns behövde hjälp med att formulera och konkretisera sina idéer och tankar. Det var en komplex verksamhet med många kockar och bristande lönsamhet, vilket krävde struktur. Samtidigt behövde alla inblandade sträva efter samma mål, säger Johannes Paulsson.

Johannes gav Måns de verktyg han behövde för att koka ner alla sina idéer till ett par konkreta, och implementerade samtidigt arbetssättet Lean, en ideologi som går ut på att maximera kundnyttan och samtidigt minimera slöseri av resurser genom olika typer av effektiviseringar och rationaliseringar. Efter sina tio träffar via Almi, beslöt sig mentorparet för att fortsätta resan på egen hand.
– Jag har fått med mig så mycket, men bland annat att kunna få med alla i en förändring och se alla steg i hur man genom förändring kan lyckas med något. Det har varit en utmaning, men jag kan nu fokusera på de viktigaste bitarna. Vi satsar på tillväxt och att bli ännu mer digitala. Det blir bland annat en ny butik, men vi vet ännu inte i vilken form, säger Måns Falck.

Utvecklande för mentorn
Även Johannes menar att Mentorprogrammet har gett honom mycket inspiration, och utmanat honom att hitta nya lösningar och kunna hämta relevanta verktyg för att hjälpa sin adept framåt.
– Jag är van med att arbeta med stora bolag där förändringsprocesserna är extremt långa. Här har det gått fort och jag har hunnit vara med i själva förändringen, vilket är väldigt roligt. Det är också en intellektuell utmaning för mig som mentor att kunna sortera min kunskap för att få igång adeptens idéprocess och tänkande, säger Johannes Paulsson.

Bor du i Stockholm och vill ha en ha en mentor? Eller vill du bli mentor?
Ansök enkelt här.

För Mentorprogrammet på övriga orter
Läs här.

Vill du veta mer om Cajsa Warg?
Klicka här.

Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland