Almi Invest investerar i bokföringsappen Wrebit

Almi Invest investerar nära en miljon kronor i Wrebit, som utvecklar en app för bokföring direkt i mobilen. I emissionen på totalt två miljoner kr deltar också privata investerare, samt InkInvest i Borås. Pengarna ska användas till marknadsetablering av appen.

Ulricehamnsbolaget Wrebit har utvecklat ett mobilbaserat bokföringsprogram för små företag, som inte har behov av avancerade bokföringstjänster. Traditionellt har Wrebits målgrupp (mikroföretag/småföretag) skött sin bokföring genom att anlita en redovisnings- eller revisionsbyrå. Men med Wrebits app kan företagaren, även med begränsade förkunskaper, sköta sin egen bokföring och fakturering snabbt och smidigt, varsomhelst och närsomhelst till en låg kostnad.

Bolaget grundades i år, men utvecklingen av produkten har de senaste två åren drivits och finansierats av Wengbrand Redovisning i anslutning till inkubatorn i Borås.

• Det finns flera aktörer som erbjuder programvaror inom bokföring och fakturering. Ingen av dessa erbjuder dock ett komplett, helt mobilbaserat bokföringsprogram likt Wrebit, säger Björn Westman, Investment Manager på Almi Invest. Wrebit är den första appen där mikroföretagaren kan bokföra med ett komplett ekonomisystem i mobilen.

Investeringen på två miljoner kronor kommer förutom från Almi Invest från Investmentbolaget Familjen Ståhl Invest och InkInvest, ett investerarnätverk med koppling till inkubatorn i Borås.

• Tack vare denna investering får vi ännu bättre förutsättningar att förändra redovisningsbranschen och förenkla vardagen för Sveriges småföretagare, säger David Wengbrand, vd och grundare Wrebit. Nu kan vi fokusera på att snabbt få ut Wrebit på marknaden och bygga vårt varumärke, genomföra rekryteringar och fortsätta vårt arbete med att utveckla tjänsten.

För ytterligare information kontakta:

David Wengbrand, vd Wrebit, 070-315 34 0, david@wrebit.se

Björn Westman, Investment Manager Almi Invest, 070-640 90 96, bjorn.westman@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

• almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.