Almi Invest investerar i horsetech-appen Ztable

Almi Invest investerar två miljoner kronor i Ztabler, som har utvecklat en horsetech-app där ryttare och hästmänniskor får kontroll över allt som rör häst och träning. I emissionen på totalt fem miljoner kr deltar även privata investerare. Pengarna ska användas till vidareutveckling, marknadsföring och internationell lansering av appen.

Uppsalabaserade bolaget Ztabler har utvecklat appen Ztable, som riktar sig till ryttare och hästmänniskor. Appen består av en träningskalender, där man kan logga pass, sätta mål, följa upp och få statistik på sin träning. Den ger också konkret inspiration genom filmade ridövningar med välkända tränare och ryttare. Dessutom finns en social funktion med ett community enbart för ryttare.

Målsättningen är att Ztable ska blir de facto-appen för ryttare som vill utveckla sin träning och utvecklas som ryttare. Marknaden är mycket stor – det finns 500 000 ryttare i Sverige och 90 miljoner globalt.

• Trots den stora spridningen av sporten har det länge saknats digitala lösningar för ryttare, säger Karin Edström, Investment Manager Almi Invest. Teamet bakom Ztable är erfarna ryttare och appen är utvecklad för att lösa de behov och utmaningar de har sett under sina liv som ryttare.

Ztable är en digital lösning på ryttarens behov av att hålla koll på sin och hästens träning. Detta sker i dag till stor del i en papperskalender i stallet, som delas av alla ryttare på en häst, eller enbart i ryttarens huvud.

Det finns flera hästträningsappar på marknaden men Ztable har med sitt stora fokus på träningskalendern skapat ett snabbt och smidigt sätt för ryttaren att registrera sina träningspass och få en tydlig överblick över sin träning.

• Vi är väldigt glada över att ha fått in Almi Invest som ny investerare, säger Ingrid Sundqvist, vd och medgrundare Ztabler. Nu kan vi ta nästa steg i vår utveckling och börja lansera appen i större skala.

Appen har funnits på marknaden i ca ett år. Trots begränsad marknadsföring har den redan laddats ner över 40 000 gånger. Nu ska bolaget utveckla en premiumversion av appen samt öka antalet användare, både i Sverige och internationellt.

Bland nya privata ägare som går in tillsammans med Almi Invest märks entreprenörsprofiler som Fredrik Österberg (grundare Evolution Gaming) och privatinvesteraren Marcus Schiller. Bland befintliga ägare märks Helene Adalberth, tidigare Klarna, med starkt intresse för ridning och horsetech-branschen.

För ytterligare information kontakta
Karin Edström, Investment Manager Almi Invest, tel 0733-225 227, mail karin.edstrom@almiinvest.se
Ingrid Sundqvist, vd och grundare Ztabler, tel 0708-83 83 69, mail ingrid@ztable.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

• ridning
  • träning
  • ryttare
  • horsetech
  • häst
  • almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.