Hållbart och skräddarsytt är framtidens mode

Wendy Heijne lämnade den trygga rollen som designer på H&M för att följa sin dröm, att starta eget modeföretag. I augusti lanserades konceptet Studio Heijne, en nätbutik där kunderna kan skräddarsy sina egna klänningar.
– Det saknades helt enkelt en plats för kvinnor att shoppa figursydda och kreativa plagg på, säger Wendy Heijne.

Som ung flyttade Wendy Heijne från den holländska småstaden till Arnhem för att studera på den anrika konstskolan Artez. Hon tog en kandidatexamen i modedesign och gjorde sin slutpraktik på H&M i Stockholm i början av 2000-talet. Väl tillbaka i Holland hade hon sin slutvisning där dåvarande chefsdesignern på H&M, Margareta van den Bosch, var på plats.
– Hon åkte runt till olika städer i Europa för att hitta talanger till H&M. Jag hade haft lite kontakt med henne under min praktik, hon frågade mig efter visningen om jag ville komma och jobba i Stockholm. Jag åkte dit över dagen, gjorde ungefär sex intervjuer, för att sedan få mitt första jobb som designassistent på herravdelningen, säger Wendy Heijne.

Den trygga H&M-bubblan
Tiden gick och Wendy fick testa på det mesta inom H&M på olika avdelningar och med olika roller. Hon jobbade framför allt med damkläder och lärde sig otroligt mycket om kommersiellt mode och om hur man bygger kollektioner. Efter ett par år på H&M fick Wendy chansen att gå utanför sin trygghetszon som designer och jobba som rekryterare. Det var en liknande roll som Margareta van den Bosch tidigare hade haft, utöver sin roll som Head of Design.
– Nu var det min tur att resa runt i Europa och hitta talanger. Det var en riktig ögonöppnare, att få träffa unga, inspirerande människor med liknande drömmar, idéer och tankar som jag själv hade när jag studerade. Jag började genast tänka tillbaka på min dröm jag hade som yngre, att starta eget, säger Wendy Heijne.

Med mer kött på benen, erfarenhet och kunskap om modebranschen kände sig Wendy redo att slå slag i saken. Under sin andra mammaledighet började hon skriva en affärsplan och formade färdigt idén som grott under många år. Efter 12 år lämnade hon tryggheten på H&M och blev entreprenör.

Studio Heijne växer fram
Det som saknades på marknaden, enligt Wendy, var en nätbutik där du kunde köpa skräddarsydda klänningar anpassade helt efter dina egna behov. Hon hade sett det i många andra branscher och för män inom klädmode, men inget liknande för kvinnor.
– Det har varit ett uppsving av skräddarsydda saker, men det har varit svårt att hitta något för kvinnor. Hos Studio Heijne kan du välja mellan sex olika basmodeller som kan bli 700 olika kombinationer beroende på vad du vill ha, säger Wendy Heijne.

Det är också väldigt viktigt för Wendy med hållbarhet, dels att kläderna ska vara framtagna på ett miljövänligt sätt, men också social hållbarhet, där de som syr klänningarna ska ha det bra.
– Jag använder mig utav en liten ateljé i Litauen där det arbetar sex otroligt duktiga kvinnor. Det är inte allt för långt bort, vilket gör att jag kan resa dit och se deras arbetsförhållanden på nära håll, säger Wendy Heijne.

Utmaningar som entreprenör
Även om Wendy är övertygad om att hon har valt rätt väg och att hon verkligen tror på sin idé, vill hon inte sticka under stolen med att det är en tuff väg att gå. Att lämna tryggheten som anställd har varit kämpig, men hon ångrar ingenting.
– Det finns väldigt många utmaningar med att starta eget, du måste se till att du har ett startkapital att börja med och ett sätt att försörja dig på. Håll koll på all hjälp som faktiskt finns att få. Jag kom i kontakt med Start-Up Stockholm för att få hjälp med min affärsplan, vilket ledde mig till att söka lån hos Almi. Se också till att nätverka med likasinnade och visa att du finns. Jag råder alla till att satsa på sina drömmar, säger Wendy Heijne.

Nu har Studio Heijne kommersiellt varit igång i två månader och Wendy ser positivt på framtiden, hon vill såklart växa och komma igång mer med försäljningen. Eftersom hon framför allt har arbetat med design och det kreativa skapandet, letar hon dessutom efter en partner som skulle kunna komplettera henne.
– Det är många delar som behövs i ett företagande. Jag har mycket kunskap inom kommersiellt mode och försäljning, men det vore roligt att ha någon att dela företagandet med, någon som kanske kan både teknik och mode. Det vore en drömpartner, säger Wendy Heijne.

Studio Heijne vilar på fyra grundpelare:
Co-Creation – designern skapar plagget tillsammans med kunden.
Hållbarhet – skräddarsydda plagg som är unika och skapas på beställning, ingen massproduktion.
Kvalitet – Strävar efter att alltid leverera hög kvalitet.
Kreativitet – kunden tillåts skapa och välja mellan en mängd kreativa kombinationer som blir personliga och unika.

• almi företagspartner stockholm
  • studio heijne
  • hållbart mode
  • modebranschen

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.