Här är årets främsta innovatörer i Stockholm

Sjungande tunnlar, lysande selar, en prenumerationstjänst på leksaker och ett virtuellt kassaskåp, det är innovationerna vilkas skapare nu är länsvinnare av SKAPAs Utvecklingspris och SKAPA Framtidens Innovatör 2016.

Stockholms Länsvinnare av SKAPA-priserna 2016 är nu utsedda. Sveriges största innovationspris delas ut varje år av stiftelsen SKAPA, som genom tävlingen vill uppmuntra idérika människor, så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Almi Företagspartner ansvarar för allt regionalt juryarbete tillsammans med lokala uppfinnarföreningar, de samlar in alla ansökningar och sammankallar en jury och utser kandidater från länet och återkopplar dessa med en vinstmotivering. Dessutom sponsrar Almi tävlingen med prispengar. En av finalisterna i kategorin SKAPA Utvecklingspris är Kourosh Mohadjeri med sin uppfinning ”Worker Plus”, en sele med inprogrammerat ljus till bland annat byggarbetare, motorcyklister och poliser.
– Syftet är att rädda liv. Om du till exempel arbetar som asfaltsläggare eller vägbyggare ute på nätterna, eller kör motorcykel, kan du vara svår att upptäcka i trafiken. Därför uppfann jag en sele med aktivljus baserad på LED-teknik, för att minimera risken för olyckor. Den är också användbar när du vill kunna belysa din arbetsmiljö men behöver ha bägge händerna fria, säger Kourosh Mohadjeri.

Den andra finalisten av Utvecklingspriset är Håkan Lidbo och medsökande Max Björverud, med lösningen ”Singing Tunnels”, boxar med högtalare och mikrofon som är monterade i stadens gångtunnlar. När någon promenerar genom tunneln och visslar eller sjunger, börjar även tunneln sjunga med samma toner som mikrofonen hör. Syftet är att ge stadens skrämmande gångtunnlar en identitet för att skapa en trygghetskänsla hos den som går där.
– Musik är det som mest effektivt påverkar vår känslor. Singing Tunnels är både ett konstverk och en infrastrukturell komponent för att kostnadseffektivt motverka negativa sociala mönster. Att stå som finalist till SKAPAs Utvecklingspris är en bekräftelse för oss att det går att göra ett kommersiellt projekt med en konstnärlig blick, säger Håkan Lidbo.

Framtidens innovatör 2016
Syftet med SKAPA Framtidens Innovatör är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer, varje länsvinnare får 15 000 kronor av Almi Företagspartner att lägga på sin verksamhet. En av Stockholms länsvinnare 2016, är Christian Fickler, med tjänsten ”Bundling”, där barnfamiljer kan hyra bland annat leksaker. Familjerna kan välja på 100-tals olika ekologiska, säkra och giftfria leksaker som de enkelt kan byta ut när barnen har tröttnat.
– Vi vill bidra till en hållbar uppväxt, med produkter som är bra för både miljön och för barnen som ska leka med dem. Det är så kul att få uppmärksamhet för det här och jag tror att vi har stor chans att ta hem det nationella priset. Vi har byggt upp något som vi anser måste finnas i framtiden, då är det jättekul att det också syns utåt vad vi gör, säger Christian Fickler.

Den andra länsvinnaren i Framtidens Innovatör 2016 är 23-åriga Alfred Karlsten med sitt ”Safestuff”, vilket är ett verktyg som gör att människor kan hantera sina ägodelar, genom att fota sina produkter och kvittot och ladda upp det i molnet. Om man skulle förlora en ägodel eller bli bestulen är det lättare att kunna anmäla förlusten till sitt försäkringsbolag, samt lättare kunna kommunicera med dem.
– Safestuff går i bräschen och digitaliserar försäkringsbranschen samtidigt som vi ger människor kontroll över sina tillgångar. Du får fram ett värde så att du vet hur mycket du behöver försäkra i hemmet, vilket gör att du inte behöver betala för mer än du har. Det är väldigt värdefullt att fler tror på vår idé och priset betyder mycket för mig, säger Alfred Karlsten.

Pernilla Conley, Affärsansvarig Innovationsrådgivning Almi Företagspartner Stockholm Sörmland, är nöjd med juryns arbete att utse länsvinnarna.
– Almi Företagspartner Stockholm Sörmland samordnar juryarbetet i Stockholm. Vi deltar i SKAPA för att lyfta fram framtidens innovationer och premiera de innovatörer som lägger ner mycket tid, vilja och pengar i att skapa en bättre värld, säger Pernilla Conley.

Förutom prispengarna som SKAPA delar ut, får de regionala vinnarna 15 000 kronor var av Almi.

Den nationella finalen sker den 10 november på Stockholmsmässan, då länsvinnarna håller en kort presentation av sin idé, det delas ut länsdiplom följt av en innovationsgala.

Läs mer om SKAPA här.

Läs mer om Almi här.

FAKTA
SKAPA Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom länspriserna delas priser på
550 000 kronor ut.

Syftet med SKAPA Framtidens Innovatör är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Alla födda mellan 1986 och 1997 har nu chansen att vara med och tävla om 150 000 kronor (tre nationella vinnare får 75 000, 50 000 respektive 25 000 kronor).

Maya Estelle, Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland
maya.estelle@almi.se

Pernilla Conley, Affärsansvarig Innovationsrådgivning Almi Företagspartner Stockholm Sörmland
Pernilla.conley-pettersson@almi.se