HappyBooking säkrar investering på 4 miljoner från Almi Invest och affärsänglar

Almi Invest investerar 1,7 miljoner kronor i Luleåföretaget HappyBooking, som utvecklar ett system för online-bokning av hotellrum. I emissionen på totalt fyra miljoner kronor deltar också flera privata investerare. Kapitalet ska användas till marknadslansering internationellt.

HappyBooking har utvecklat ett bokningssystem för små och medelstora hotell, vandrarhem och bed & breakfasts. Dessa aktörer erbjuder sällan möjlighet till bokning och kortbetalning online, eftersom dagens bokningssystem kostar för mycket.

• De mindre aktörerna har inte så stora marginaler samtidigt som de etablerade bokningskanalerna på nätet tar mellan 15 och 25 procent i provision, säger Thomas Andersson, Happybookings vd och IT-entreprenör. Med vårt system får de små och medelstora hotellen möjlighet att ta emot onlinebokningar utan provision.

HappyBooking gör det möjligt för hotellen att ta emot bokningar dygnet runt. Systemet tar också emot betalningar och ger uthyraren att få full kontroll över bokningsläget på ett enda ställe.

Happybooking riktar in sig mot en stor marknad. Bara i Europa finns det närmare en halv miljon små och medelstora hotell, vandrarhem och bed & breakfasts. Målet är att nå 4 500 av dem med bokningssystemet under de kommande tre åren.

• Happybooking har ett väldigt attraktivt erbjudande i en nisch, där denna typ av lösning helt saknas på många internationella marknader, säger Stefan Lundblom, Investment Manager på Almi Invest. Detta tillsammans med serieentreprenör i grundarteamet och erfarna medinvesterare gör att vi valt att investera i bolaget

Happybooking, som redan idag har användare i England, Finland och Sverige, är ett av tio startup-företag som blivit antaget till acceleratorprogrammet Born Global. Programmet vänder sig till företag som vill ut på den internationella marknaden, och drivs av Chalmers tekniska högskola med finansiering av Almi och Vinnova.

Bland de privata investerare som deltar i emissionen märks Henrik Stridsman och Jonas Svensson, som varit engagerade i flertalet e-handelsprojekt, samt speltillverkaren Tobias Andersson från Turborilla.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Andersson, vd HappyBooking, tel. 0920-42 00 95, thomas@meramedia.se

Stefan Lundblom, Investment Manager Almi Invest, tel 070-555 07 74, stefan.lundblom@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10 maria.kessling@almiinvest.se