Idéjakt på länets sjukhus

Pressmeddelande Härnösand 2006-05-17 Landstinget är en stor arbetsgivare i länet med över 8 000 anställda. För att ta till vara på utvecklingsbara idéer bland personalen besöker ALMI länets sjukhus i maj. - Vi vill ge alla chansen att pröva sin idé och se om den håller på marknaden, säger Lars Malmbom, innovationsrådgivare på ALMI Företagspartner Västernorrland AB. En innovationsrådgivare från ALMI kommer att finnas på plats på sjukhusen för att svara på frågor kring de idéer som personalen bär på. Det kan vara frågor som: Hur vet jag att min idé inte är en uppfinning som redan finns? Måste jag skydda idén, och hur gör jag i så fall det? Kan jag få hjälp med finansieringen? Osv. En liknande turné gjordes senast för två år sedan och resulterade i en handfull utvecklingsbara idéer och minst ett nytt företag. - Det kan både handla om idéer som är medicintekniskt intressanta och om helt privata uppslag, säger Lars Malmbom. Turnéplan 18 maj, kl. 11-14, Sundsvalls sjukhus, Stora Entréhallen 22 maj, kl 11-14, Sollefteå sjukhus, Entréhallen 23 maj, kl 11-14, Örnsköldsviks sjukhus, Huvudentrén 24 maj, kl. 11-14, Örnsköldsviks sjukhus, Wemerkliniken För mer information kontakta Lars Malmbom, innovationsrådgivare, ALMI, tel 0611-55 78 24 eller Karolina Rosdahl, innovationsrådgivare, ALMI, tel 070-336 06 13. ALMI - från idé till lönsamt företag! ALMI erbjuder affärsutveckling och riskvillig finansiering till innovatörer, nya och etablerade företag som vill utvecklas. Målsättningen är att främja utveckling, tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Ägare är stat och landsting.

• Västernorrland

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.