Med Årets Mentor känns vad som helst möjligt

Årets Mentor i Gävleborg prisades i går kväll, precis innan det seminarium med Azita Shariati, VD på Sodexo, som Almi GävleDala arrangerade. Åsa Morberg, som pristagaren heter, har varit mentor i Almis mentorprogram i fyra år. Anna Rosengren, nytillträdd VD på Almi GävleDala menar att mentorskapet gör det möjligt för företagare att se nya möjligheter och skapa bättre förutsättningar för företagandet framåt.

- Vi ser att företag som deltar i mentorprogrammet utvecklas väl och når en större tillväxt över tid. Jag tror att det delvis har att göra med att man får en stärkt självbild när man har någon som är intresserad av det man gör, någon som också tror att det är möjligt att nå dit man vill och kan backa upp med både kunskap och tilltro, säger Anna Rosengren.

Mentorn ger företagare mod och möjligheter

Att stärka självförtroendet är precis det som Åsa Morberg menar är en av de viktigaste delarna i mentorskapet. Hon menar att man ska stötta, ingjuta mod och ge lite extra skjuts i det företagaren vill göra.

- Man ska aldrig leda vid handen och göra saker åt den företagare man är mentor för. Istället ska man stå precis bakom och ge trygghet och peppa företagaren. När man står bakom kan man fånga om företagaren vacklar, säger Åsa Morberg.

Nominerade till priset gjorde adepten, företagaren Birgitta Färnstrand-Svensk från Ockelbo som driver hästutbildningsföretaget Hooka med inriktning är en yrkesmässig utbildning i hovslageri utan användning av järn som material.

– Det viktigaste det här mentoråret har gett mig är att jag fått mer energi och blivit säkrare som företagare. Åsa vet vilka nästa steg som skall tas för att röja de hinder som hon ser och som jag inte ens visste om att det kan vara hinder. Jag har personligen också blivit lyft av henne, säger Birgitta Färnstrand-Svensk.

Till vardags driverÅsa Morberg ett konsultföretag inriktat på utbildning och har en bakgrund som forskare, docent och biträdande professor vid högskolan i Gävle.

- Det känns som om vad som helst är möjligt i mitt företag, efterfrågan ökar, öppningar kommer från olika håll, jag jobbar med offerter, ansökningar och kursutveckling som jag aldrig gjort tidigare, säger adepten Birgitta Färnstrand-Svensk och avslutar

- Jag fått mer energi och blivit säkrare som företagare.

Juryns motivering till utmärkelsen Årets Mentor i Gävleborg:

Årets mentor har med sina framstående kunskaper och erfarenheter lyft och stärkt sin adept. Hon har frikostigt stöttat och coachat adepten utifrån hennes förutsättningar men också med hjälp av sin unika förmåga att strukturera och förmå adepten att ta nästa steg framåt i sin utveckling. Hon har inte bara varit ett bollplank till sin adepts framsteg utan har flertalet gånger visat intresse i mentorprogrammets förbättringsarbete genom konstruktiva återkopplingar.

En mentor som många gånger omtalats som en godhjärtad, engagerad och mycket kunnig mentor i våra mentorprogram. En stor eloge till årets mentor som under året inte bara stöttat ett företag utan två företag med stor framgång.

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen Årets Mentor för tillväxtföretag delas ut av Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för Tillväxtföretag. Genom Almi får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i Almis olika mentorprogram.

Fakta mentorprogrammet:

• En mentor är en person som handleder en annan, en adept.
  • Mentorprogrammet drivs av Almi på uppdrag av Näringsdepartementet.
  • Det är världens största ideella mentorprogram.
  • Programmet pågår under ett år.
  • Både mentor och adept söker till programmet, och matchas av Almi.

Mer information, kontakta:

Åsa Morberg, Årets mentor i Gävleborg, 070 329 85 23

Lina Renberg, Kommunikationsansvarig Almi GävleDala -072-508 88 65

Ida Andersson, Mentoransvarig Almi GävleDala - 073-021 20 53

• Gävleborg

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.