Så blev Almi Stockholm Sörmland en miljöcertifierad arbetsplats

I slutet av november tilldelades Almi Stockholm Sörmland sitt andra miljödiplom vid den årliga revisionen som utfördes av Svensk Miljöbas. 2015 kontrollerades kontoret i Stockholm och i november 2016 var det Nyköpings tur.
– Diplomet är ett bevis på att det vi har arbetat hårt för, har gett utdelning, säger Eva Törnvall, finansieringsrådgivare och miljösamordnare på Almi Stockholm Sörmland.

En miljödiplomering utfärdas till de företag som aktivt arbetar med miljöfrågor, genom att minska sina miljöavtryck och att kontinuerligt se över sina miljömål och jobba effektivt med olika handlingsplaner. I höstas utsågs därför ett par miljösamordnare på Almi Stockholm Sörmland, som utöver sina vanliga arbetsuppgifter ska se till att miljökraven uppfylls.
– Kontrollerna görs varje år av Svensk Miljöbas, så man måste arbeta kontinuerligt. Det är första gången jag och Eva är samordnare, men vi har lärt oss otroligt mycket som vi också kan ta med oss i möten med kunder. Det är väldigt viktigt med hållbarhet och miljö för oss, så vi är stolta över certifieringen och ska göra vårt bästa för att vi ska bli godkända även nästa år, säger Paola Diaz Fernandez, finansieringsrådgivare.

Förutom att alla anställda ska ha gått en grundläggande miljöutbildning, ska också samordnarna gå en kurs i hur man praktiskt arbetar med miljöfrågor. Inför varje ny revision ska nämligen nya mål sättas och uppfyllas och allt kontrolleras noga. Några mål som har uppfyllts är bland annat att en miljöpolicy har upprättats, konkreta miljöförbättringar har gjorts som till exempel inköp av miljövänliga handtvålar och rengöringsmedel, samt att det finns ett förankrat och redovisat miljöarbete.
– Det vi främst arbetar med nu, och som vi har som mål till nästa år, är att minska vår pappersförbrukning, välja miljövänliga resealternativ och fortsätta att kartlägga våra leverantörers miljöarbete, säger Eva Törnvall.

Traditionellt kontorsarbete lämnar oftast stort miljöavtryck på just pappersförbrukning och tjänsteresor med flyg och bil. Almi Stockholm Sörmland fokuserar därför nu på att skriva ut på dubbla sidor och arbeta mer effektivt med skärmdubblering istället för att skriva ut. Dessutom har miljöarbetet gjort att företaget har blivit mer digitalt.
– Vi vill minska resorna och har därför satsat mer på att kommunicera digitalt via till exempel Skype. Om vi ska på kundmöten erbjuder Stockholm väldigt bra kollektivtrafik. I Nyköping och Eskilstuna är det lite knepigare med trafiken så där försöker vi samåka i den mån det går, säger Paola Diaz Fernandez.

Nästa år går turen för revision till kontoret i Eskilstuna, och både Eva och Paola är säkra på att deras effektiva arbete kommer att synas även då.
– Vi gör det här för att vi bryr oss om miljön och tror på att även de minsta saker kan påverka. Vi vill så klart att fler ska kämpa för att få en miljöcertifiering, och att alla Almis kontor ska vara godkända, säger Eva Törnvall.

Evas och Paolas tips för ett hållbart miljöarbete:

* Sätt upp några lätta mål till att börja med, och fira när de är nådda.

* Gör en analys av var ni gör mest miljöavtryck i ert bolag.

* Prata med era leverantörer – och få de som inte arbetar aktivt med miljö att göra det, eller byt leverantörer.

• almi företagspartner
  • almi företagspartner stockholm sörmland

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.